Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S
Zenvo TSR-S

Eksklusiv Zenvo-presentasjon

Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Sist jeg besøkte Zenvo bodde jeg på Hotel Frederiksminde.

Det er faktisk relevant, for jeg fikk visse assosiasjoner til forfinet bilutstillings-selskapsliv da jeg skulle sjekke opp hva Zenvo skulle ha av nyheter i Genève.

Hvor ofte har jeg ikke sett Christian von Koenigsegg ved enden av et stort bord sammen med venner – og sikkert også kunder – på Café de Paris i Genève, under bilutstillingstider.

Det er førsteklasses mat der, men det er ikke akkurat et sted med nesa i været. Man MÅ åpenbart ikke være snobb fordi om man kjøper eller selger biler i euro-millionklassen.

Og så ser jeg at i stedet for å presentere en bil med de siste innovasjoner på en ikke-Genève, inviterte Zenvo til en privat event hjemme ved hovedkvarteret.

Prestø heter det der de bor – du passerer det på vei fra Köbenhavn til Rödby, med kurs for Kontinentet. Og der har de Hotel Frederiksminde og der har de jommen meg en restaurant med en Michelin-rosett.

Med andre ord: litt opp fra å spise entrecôte i Genève, men ikke så mye at det blir pinlig.

Les også: Sleipner fra Danmark

Og det de viste var i hvert fall en kundebil med de siste innovasjonene.

Siden denne håndverksbedriften nøyer seg med fem biler per år sier det seg at ingen biler er helt like. Og det sier seg også at fra et selskap som er så stappfullt av spennende, tekniske ideer, kommer det nyvinninger på hver eneste bil.

Den vi snakker om nå er også en TSR-S modell, med den forholdsvis kjente 1177-hesters dobbelt-kompressor motoren.

Det er karbon det først og fremst går på nå. Blant annet med det de kaller fragmentert karbon-felg. Her ser overflaten ut som om hjulet er hogd ut av et glimmersteinfjell. Sikkert fascinerende.

Men det er mer enn utseendet som teller her. 15 kg lavere vekt enn for alu-felg betyr mye for en bil som er nesten helt på grensen til ren banebil. Zenvo forteller at det tar to spesialister en hel uke å bygge bare en felg.

Fem biler i året gir plutselig mening.

Les også: Zenvo ekspanderer

I tillegg er det en helt spesiell vev i karbonduken som nå kommer til syne, her og der, i karosseridetaljene.

Det var sikkert kunden som ba om det – og her finnes det ikke akkurat noen katalog som viser mulighetene, eller noen konfigurator på nettet. Her setter kunden seg ned og så får han beskjed om hva som er mulig nå.

De har forresten lenge kjørt et slags vannmerke i karbonen sin – Zenvo-merket elegant vevd inn med et fiskebensmønster.

Men de har også en teknisk nyhet. Ytterligere forbedring av 7-trinns klikk-klakk-kassen. Denne er en egen konstruksjon, med skråttskårne tannhjul og to skifte-moduser som kontrolleres med haptisk skifte på rattet.

I «Road» blir girskiftet assistert elektronisk for å unngå de harde rykkene som ofte opptrer når man skifter denne type girhjul. Og i Race er det direkte mekanisk skifte, lynraskt – på linje med skikkelige banebiler.

Men nå har man også innført et åttende gir. Et sett girhjul er frigjort ved at man i stedet lar startmotoren sørge for revers.

Det er også verdt å minne om at i fjor dukket Zenvo opp med verdens første sentripetale hekkvinge (eller hva skal man kalle den?) som stiller seg på skrå og følger styreutslag ved høy hastighet for å øke marktrykket i svinger.

Kanskje det ikke er noe vits i? Ingen andre har kommet opp med noe tilsvarende. Men, uansett – det ser tøft ut.

Som hele bilen. Hvem skulle trodd – en superbilfabrikk noen skritt fra idylliske Frederiksminde-hotellet. Og der har de vært siden 2007 og solgt biler som nå koster fra 1,45 millioner euro hver.

Powered by Labrador CMS