Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0

Apex må vente

Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.

Publisert Sist oppdatert

Apex heter bilen, egentlig fra Hong Kong. Og egentlig ikke helt fersk, for de har allerede hatt en virkelig gærning i sving.

I fjor presenterte de sin AP-1 – en åpen, liten loppe der føreren sitter med beina opp, akkurat som i en formelbil, og der en 2,3-liters EcoBoost motor maler ut 400 hk.

Det rekker bare til 280 km/t i toppfart, men siden den ikke veier mer enn 620 går den til 160 på 6 sekunder – og til 100 på 2,5.

Prislisten på den er i Hong Kong dollar, så det er kanskje der hovedkontoret befinner seg. Dessuten har de en adresse i Kina og en i Storbritannia – og det er der alt det tekniske finner sted, med mye gammel Formel 1 erfaring inne i bildet.

Leder for teknikerne er Guy Colborne som har designet både for Ford og Pininfarina og drevet sitt eget konsulentfirma i mange år og også forelest i intelligente biler på Royal College of Art.

Så jeg hadde selvfølgelig sett frem til å sjekke ut hvor intelligent hans nyeste kreasjon var – AP-0, men det må altså vente.

Men vi har da fått både bilder og beskrivelser, og de tyder i hvert fall på at kjørestillingen ikke er like ekstrem som i AP-1. Dette er en større bil, akselavstand på 265 cm, og den måler 438 x 202 x 122 centimeter – og den høyden inkluderer Lidaren som er montert i en finne på taket.

Lidaren er der for å oppdage hindringer og fare, og yte sjåføren støtte, men det ser også ut til at det ligger en slags kjørebane-identifikasjon her, sannsynligvis en reserve til bilen skal bygges i en ren track-utgave.

Den måler og identifiserer et par centimeter på 100 meters hold. Og skal også bidra til et hologram-display på dashbordet.

Dette er en batterielektrisk bil, med et karosseri med flere aerodynamiske tricks enn man finner på fjorårets Formel 1-biler. Kanskje nødvendig når vi snakker 300 pluss?

Karbon monocoque og karbon i karosseriet også – det er forresten ikke lukket tettere rundt føreravdelingen enn at deler av monocoquen ligger åpent.

En motor og bakhjulsdrift og en batteripakke på 90 kWh som ligger svært lavt og med et gulv som gir marksug er med på å holde vekten nede på 1200 kg.

Selskapet har store racingplaner, med både en egen bane i Hong Kong og et eget Racing Academy for å ale opp fremtidige førere.

Siden jeg ikke møtte disse folka har jeg ikke noen følelse av om jeg tror på planene eller ei. Men det hele høres morsomt ut.

De snakker om produksjon i Q4 2022 og en pris på HKD 1.500.00, eller rundt 2,2 millioner norske kroner med dagens kurs.

Powered by Labrador CMS