Bilsalget ned, men Audi e-tron helt suveren - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Bilsalget ned, men Audi e-tron helt suveren
I en tid hvor pilene peker nedover er ingen for tiden i nærheten av å true Audi e-tron som det mest foretrukne bilvalget.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Elektriske Audi e-tron er i ferd med å bli den nye folkebilen i Norge. Tre måneder ut i året er det registrert nær dobbelt så mange e-tron som VW Golf, som er nummer to på kvartalslisten til Opplysningsrådet for Veitrafikken: 3754 e-tron mot 1959 Golf. 97,1 prosent av Golfene var elektrisk drevne.

I mars karret Tesla Model 3 seg opp på andreplass, men likevel var e-tron med 1681 biler hele 684 biler foran Tesla. Det høye tallet prikker Audi e-tron inn som den sjette mest foretrukne bilmodell i en måned i dette århundret, bare slått av Tesla Model 3, Nissan Leaf og VW Golf.

Høyt elbilvolum
55,9 prosent av alle nye biler i mars hadde kun elmotor under panseret, og når de ladbare hybridene inkluderes, utgjorde stikkontaktbilene 75,1 prosent av samlet volum.

Mars-tallene ser i utgangspunktet ille ut. Antallet nyregistrerte personbiler var ned 32,2 prosent til 12.451 enheter sammenliknet med samme måned i fjor.

– Det er for tidlig å forklare svingningene i nybilsalget i mars med Korona-situasjonen. Eventuell effekt av det vil vi først se de neste par, tre månedene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen OFV.

Ikke skyld på Korona ennå
Så nedgangen har en dypere forklaring enn koronakrisen. Marstallene i 2019 var unormalt høye på grunn av Teslas Model 3-frislippet. Legges gjennomsnittet for antall registreringer i de fem årene fra 2014 til og med 2018 til grunn, var årets tredje måned bare 7,8 prosent dårligere.

Akkumulert er antallet registreringer ned 15,9 prosent.

Med nye modeller på programmet endres listen over vinnere og tapere. Blant vinnerne trer Mercedes tydelig fram. Etter et kriseår med nær halvering av volumet i fjor, er oppgangen så langt i år på 66,2 prosent, ikke minst takket være elektriske EQC.

Lanseringen av ny 208 løftet den lille og fargerike tassen fra Peugeot inn på ti-på-topp-listen i mars. Av 265 nye 208 var kun sju med bensinmotor, resten elektriske.

Seat og Porsche er også blant vinnerne. Seat på grunn av lille og elektriske Mii som står for nesten hele Seat-volumet, mens Porsche vekst skyldes elbilen Taycan og ladbar Cayenne.

Nybilregistreringer

Mars

2020

1. Audi e-tron

1 681

3 754

2. Tesla Model 3

997

1 216

3. VW Golf

688

1 959

4. Hyundai Kona

530

1 260

5. Nissan Leaf

518

1 368

6. Mitsubishi Outlander

481

1 179

7. BMW i3

298

807

8. Peugeot 208

265

429

9. Renault Zoe

242

1 037

10. VW Up

231

365

11. Toyota Yaris

222

613

12. Skoda Citigo

216

487

13. Volvo XV60

213

652

14. Skoda Octavia

210

453

15. Toyota Corolla

201

625

16. Skoda Superb

196

400

17. Toyota C-HR

188

592

18. Volvo XC40

176

373

19. Mercedes EQC

173

283

20. Hyundai Ioniq

172

660

21. MG ZS

171

264

22. VW Passat

155

412

23. Kia Niro

152

408

24. BMW X3

148

286

25. Kia Soul

134

589

Sum

12 451

32 358

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: