Volkswagen : Sedanen var ikke død - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Sedanen var ikke død
I Norge og resten av Europa er det SUV-er og kombikupeer som dominerer nybilsalget, men i verdens største bilmarked er situasjonen en helt annen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

I Europa har Golf vært blant bestselgerne i fire tiår, men i verdenssammenheng er det sedaner som dominerer, ikke minst takket være Kina, USA og en rekke andre raskt voksende markeder.

For Volkswagen utgjør sedanene nesten en tredel av det globale bilsalget, og bare i Kina solgte de i fjor 1,6 millioner kompakte sedaner.

For å tilfredsstille den store etterspørselen tilbyr VW hele seks forskjellige sedaner på det kinesiske markedet – de fleste totalt ukjente for resten av verden.

Rommelig interiør og god plass til bagasje er viktige argumenter for kinesiske kunder, og det er hovedårsaken til at sedaner er langt mer populære enn kombier.

La oss ta en titt på modellene VW gjennom joint-venture selskapene SAIC-Volkswagen og FAW-Volkswagen, samt submerket Jetta tilbyr kinesiske kunder.

Jetta VA3
Jetta ble lansert som submerke med egen salgskanal i 2019, men modellen hadde allerede høstet stor popularitet i Kina gjennom mange år før det. Totalt ble det ifølge VW levert 145.000 Jetta av ny og tidligere modell i Kina i 2019, året den nye modellen ble lansert.

Jetta VA3 produseres i Chengdu, og det eneste denne modellen har til felles med amerikanske Jetta er navnet. Med en lengde på 4,5 meter er den betydelig kortere enn amerikaneren.

Bilen leveres med en 1,5-liters bensinmotor uten pustehjelp på 111 hk, og målgruppen er primært unge førstegangskjøpere.

FAW-Volkswagen Sagitar
Denne modellen har vært på markedet siden 2006 og produseres i både Changchun og Chengdu. Bilen bygges på den fleksible MQB-plattformen og tilbys med to alternative TSI-motorer – en 1,2-liter med 115 hk samt en 1,4-liter med 480 hk.

Siden 2019 har tredje generasjon Sagitar blitt tilbudt i strukket utgave med en akselavstand på 2,73 meter. På tross av generasjonsskiftet ble det ifølge VW levert 310.000 Sagitar i fjor, hvorav nykommeren utgjorde 176.000.

SAIC-Volkswagen Lamando
Denne modellen har vært på markedet siden november 2014 og bygges også på MQB-plattformen. Den markedsføres som en firedørs coupé og måler 4,60 x 1,82 x 1,42 meter over en akselavstand på 2,65 meter.

Lamando leveres med 1,4-litere på enten 130 eller 150 hestekrefter, samt som en sporty GTS med 2,0-liter på 220 hk. Drøye 101.000 av denne modellen ble levert ut i 2019.

FAW-Volkswagen Bora
Bora er en annen volummodell i Kina med et salg på hele 323.400 enheter i 2019. Også denne er MQB-basert og leveres med en 1,5-liter på 113 hk samt en 1,4-liter med turbo og 150 hk. I tillegg leveres den som elbil med betegnelse e-Bora.

Bilen måler 4,66 x 1,81 x 1,46 meter over en akselavstand på 2,69 meter.

SAIC-Volkswagen Santana
Dagens Santana har lite å gjøre med bilen med samme navn som ble solgt i Europa på 1980-tallet og som var basert på andre generasjon Passat. Selv om Santana forsvant fra det europeiske markedet i 1985, har navnet levd videre i Kina.

Dagens modell er utviklet spesielt for Kina og kom på markedet i 2013. Den har en lengde på 448 cm, er 171 cm bred og rager 147 cm over asfalten. I løpet av fjoråret ble det levert 245.000 Santana i Kina.

SAIC-Volkswagen Lavida
Sjette og siste modell i vår omtale er Lavida som nå er i sin tredje generasjon. Dagens modell kom på markedet i 2018 og er basert på MQB-plattformen. Man kan godt si at Lavida har tilsvarende suksess i Kina som Passat har i Tyskland.

Lavida var mest solgte bilmodell i Kina totalt med hele 491.000 enheter i 2019, likevel er det få utenfor Kina som har hørt om den. Den måler 467 x 181 x 147 centimeter over en akselavstand på 268 cm.

Bilen leveres med en normalt pustende 1,5-liter på 115 hestekrefter eller en turbomatet 1,4-liter med 150 hk. Den leveres også som e-Lavida med tilsvarende drivlinje som e-Golf.

Lang erfaring
Volkswagen var tidlig ute med å etablere seg i Kina og har med sine joint ventures produsert biler der i snart 40 år. Første bil som forlot samlebåndet i 1983 var en Santana gjennom en joint venture som i dag er kjent som SAIC-Volkswagen

FAW-Volkswagen produserte sin første bil i 1991, og totalt sysselsetter Volkswagen gruppen mer enn 100.000 personer i Kina. I 2019 solgte de totalt 3,16 millioner biler med VW-logo, hvilket gjør landet til VWs suverent største marked.

Lys fremtid
Produksjonen er nå i ferd med å normalisere seg igjen etter koronautbruddet, og VW er optimistiske med tanke på fremtiden.

I en markedsundersøkelse foretatt av Ipsos i mars forteller nemlig to tredeler av de som ikke har egen bil at de planlegger å kjøpe i løpet av neste halvår. De fleste oppgir beskyttelse mot infeksjon som begrunnelse for prioriteringen.

Bilen har avansert fra tredje- til førsteplass som foretrukket fremkomstmiddel i landet hvor køene allerede er milelange inn til de store byene.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: