Top EV Racing
Top EV Racing
Top EV Racing
Top EV Racing

Null til hundre i går

Kan man komme tilbake før man startet? Man kan begynne å lure slik som aks-tidene synker. Nå skal en australsk dragster gjøre null til tohundre på under et sekund!

Publisert Sist oppdatert

Hadde Einstein levd kunne vi spurt ham. Men det er selvfølgelig mulig det ikke skal kunne gå an å gjøre null til hundre på mindre enn null, men vær enig om at det nærmer seg.

Her har vi noen folk i Australia som er på jakt etter åtte verdensrekorder, blant annet null til to hundre på nullkommaåtte! Hva blir det? Cirka 7G rett i fleisen!

Utgangspunktet er Hyper Power Technologies, et selskap vest i Australia, som har begynt å bygge en Supemotor på elektrisk.

QFM-360-X er den døpt. Med en diameter på 430 millimeter kan den gi inntil 1 MegaWatt med det de kaller eksepsjonelt lav vekt. Inntil ti motorer kan kobles sammen på felles drivaksel, med inntil 10 MW (= 13.400 hk).

Man har tenkt på fremtidige transportmidler ved utviklingen, hurtigtog og hyperloops for eksempel, men biler i den øvre enden er heller ikke ignorert.

Nå skal et selskap som heter Top EV Racing hjelpe dem til å demonstrere motoren på fire hjul.

En skikkelig dragster er det vi ser bilder av. Hvilken klasse den er bygget i aner jeg ikke, men en elektrisk dragster kan vel vanskelig gå i Top Fuel?

Her har vi fire motorer på til sammen 4000 kW – hva blir det? 5438 hk?

Simuleringer har antydet at her skal du altså kunne nå 200 km/t etter 20 meter – og jeg tror ikke jeg har regnet feil. Å nå 440 km/t skal ta ytterligere 2,1 sekunder, mens fra null til 530 har det gått 3,7 sekunder.

De er ute etter åtte verdensrekorder, de fleste er sprint-rekorder, men de er også på jakt etter absolutt hastighetsrekord på asfalt med fire hjul, og regner med å 612 der.

Og i fall du lurer, dette kjempestuntet har selvfølgelig et grønt alibi. Ingen elbil uten. For her har støttebilen til teamet solpanel på 6 kW som er med på å lade de 100 kW batteriene man finner om bord på denne raketten.

Jeg håper vi hører mer til dette – null til to hundre på 20 meter høres spesielt ut.

Forresten – den bremser ikke like bra. Bare med minus 6,2 G. Men det burde allikevel kunne bli noen imponerende null-til-etellerannet-til-null igjen tider.

Powered by Labrador CMS