-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Null til hundre i går
Kan man komme tilbake før man startet? Man kan begynne å lure slik som aks-tidene synker. Nå skal en australsk dragster gjøre null til tohundre på under et sekund!
Hadde Einstein levd kunne vi spurt ham. Men det er selvfølgelig mulig det ikke skal kunne gå an å gjøre null til hundre på mindre enn null, men vær enig om at det nærmer seg.
Her har vi noen folk i Australia som er på jakt etter åtte verdensrekorder, blant annet null til to hundre på nullkommaåtte! Hva blir det? Cirka 7G rett i fleisen!
Utgangspunktet er Hyper Power Technologies, et selskap vest i Australia, som har begynt å bygge en Supemotor på elektrisk.
QFM-360-X er den døpt. Med en diameter på 430 millimeter kan den gi inntil 1 MegaWatt med det de kaller eksepsjonelt lav vekt. Inntil ti motorer kan kobles sammen på felles drivaksel, med inntil 10 MW (= 13.400 hk).
Man har tenkt på fremtidige transportmidler ved utviklingen, hurtigtog og hyperloops for eksempel, men biler i den øvre enden er heller ikke ignorert.
Nå skal et selskap som heter Top EV Racing hjelpe dem til å demonstrere motoren på fire hjul.
En skikkelig dragster er det vi ser bilder av. Hvilken klasse den er bygget i aner jeg ikke, men en elektrisk dragster kan vel vanskelig gå i Top Fuel?
Her har vi fire motorer på til sammen 4000 kW – hva blir det? 5438 hk?
Simuleringer har antydet at her skal du altså kunne nå 200 km/t etter 20 meter – og jeg tror ikke jeg har regnet feil. Å nå 440 km/t skal ta ytterligere 2,1 sekunder, mens fra null til 530 har det gått 3,7 sekunder.
De er ute etter åtte verdensrekorder, de fleste er sprint-rekorder, men de er også på jakt etter absolutt hastighetsrekord på asfalt med fire hjul, og regner med å 612 der.
Og i fall du lurer, dette kjempestuntet har selvfølgelig et grønt alibi. Ingen elbil uten. For her har støttebilen til teamet solpanel på 6 kW som er med på å lade de 100 kW batteriene man finner om bord på denne raketten.
Jeg håper vi hører mer til dette – null til to hundre på 20 meter høres spesielt ut.
Forresten – den bremser ikke like bra. Bare med minus 6,2 G. Men det burde allikevel kunne bli noen imponerende null-til-etellerannet-til-null igjen tider.