-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kinesisk designperle skal til Europa
En uke er gått siden det ble klart at BYD skal etablere seg i Norge med RSA som importør. Nå bekrefter de at deres el-sedan klargjøres for europeisk lansering.
Mens Xpang satser eksklusivt på nettsalg, går BYD mer tradisjonelt til verks når de etablerer seg i Norge. De har alliert seg med RSA, importøren av Suzuki, Isuzu og Maxus, som også har sin egen forhandlerkjede og skal altså selge bilene «over disk».
Tilsvarende løsning er valgt av den andre kinesisk-eide nykommeren, MG, som selges gjennom et tyvetalls forhandlere.
Første modell ut er el-SUV-en Tang som RSA håper å være klar med til sommeren. Men om du foretrekker en mer kompakt sedan fremfor SUV, tar det neppe så mange månedene før neste modell er klar.
Elegante BYD Han er nemlig klar for hjemmemarkedet allerede i juni, og deretter står Europa og andre verdensdeler for tur. Hvis du stusser på navnet så trer BYD hjelpende til og forteller at alle deres modeller er oppkalt etter kinesiske dynastier (som du finner mer om her).
I tillegg til lekker design lover BYD også høy byggekvalitet, avanserte muligheter og luksuriøse egenskaper. De har også sin egen batteriteknologi «Blade Battery» som de omtaler som den mest avanserte og sikre på markedet.
Motorens effekt får vi foreløpig ikke vite noe om, men at den er kraftig illustreres av en akstid til hundre på 3,9 sekunder. Jeg syns det er mer interessant at de oppgir bilens rekkevidde med fulladede batterier til 605 kilometer, riktig nok etter den utgåtte NEDC-syklusen, men fortsatt bra.
Så utstyres bilen med «DiPilot» - BYDs selvlærende, intelligente kjøreassistent som drar nytte av det kommende 5G-nettet for at bil og passasjerer skal være online til enhver tid.
BYD antyder en markedspris i området 45.000-55.000 euro, og der vil kanskje også Tesla Model 3 havne om den svake kronen vedvarer? Og så blir det jo spennende å se hvor Xpeng P7 havner når den lanseres neste vår.