Tesla Model 3: Model 3 Cabriolet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Model 3 Cabriolet
Newport Convertible Engineering har tatt taket av luksus-sedaner de siste 40 årene. Også tidligere Teslaer. Nå har de gjennomført operasjonen på en Model 3 også.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Ikke bare betyr det at du igjen kan få en elektrisk bil med himmelen som tak – den har vel egentlig ikke eksistert siden Teslas Roadster (med mindre du også insisterer på at smart EQ fortwo cabriolet er en kabriolet).

Dette betyr også at nå har vi firedørs cabrioleter tilbake – og hvor lenge er det siden sist? (I hodet mitt var det Cadillacs forsøk med Ciel-konseptet i 2011 – har det vært noe siden?)

Helt ekte er ikke denne Tesla-ombyggingen heller, men det må vi nesten tilgi.

Teslaene er så elektronikktunge at de har gjemt bort kritiske komponenter overalt. Så derfor er for eksempel B-stolpen beholdt på denne modellen. Akkurat som de måtte gjøre på den S-versjonen de bygde om for fem-seks år siden.

Derfor har vi også fått en slags klein Targa-bøyle.

Uten den hadde det sett helt fjollete ut, men dette betyr altså at selv med alle vinduene helt nede, får vi ikke en ren cabriolet-profil.

Grunnen til at disse stolpene må etterlates er at de inneholder svært meget av kameraer og annet utstyr for selvkjøringsfunksjonene. Og selv ikke Newport er vel villige til å ofre dem for å få til en fullblods cabriolet?

Det ligger åpenbart mye arbeid bak denne ombyggingen. Interiøret må fikses – ganske omfattende, chassiset må forsterkes og det må produseres noen nye karosseribiter som skal på plass.

Selve taket er en ganske omfattende konstruksjon – og ligger delvis utenpå slik at det blir noe bagasjeplass tilbake der bak også.

Billig er det ikke. I tillegg til prisen på bilen koster soft-toppen nesten $ 30.000 dersom du orker å betjene den selv.

Vil du ha et elektrisk tak, enda mer komplisert og veier mer, må du ut med $ 39.500 – nesten like mye som for hele bilen.

NCE sier at de bygger disse bilene slik at du kan få skilter på dem i hele verden. Det at hjemmesiden deres også er på norsk, betyr kanskje at de ser noen muligheter her hjemme også?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: