Audi e-tron: Nye toppmodeller med 3 elmotorer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Audi e-tron har blitt en gedigen salgssuksess i Norge. Etter første halvår er den ifølge OFV Norges suverent mest solgte bilmodell med 5618 registreringer. Det er hele 1800 fler enn nummer to på listen, Golf.

I dag fins Audi e-tron med to ulike motoriseringer og batteripakker og i to ulike karosseriformer. Nå kommer nye modeller for dem som ønsker enda mer sportslige egenskaper.

– Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S. Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere, sier Elin Sinvervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

– Vi kan nå tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, samtidig som vi vet at det kommer flere elektriske modeller i løpet av neste år. Dette viser at Audi mener alvor med sin elektriske offensiv. S-modellene kommer med tre motorer og er versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra, sier Elin Sinvervo.

«Handling 2.0»: Kjøreopplevelsen
Nye Audi e-tron S og e-tron S Sportback har ifølge produsenten ekstremt sportslige kjøreegenskaper.

I S-modus leverer de boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk og et dreiemoment på hele 973 Nm. Standardsprinten til 100 km/t tar bare 4,5 sekunder, og toppfarten er 210 km/t.

De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og en på forakselen. Det gjør dem til verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.

Drivlinjen er basert på et modulært konstruksjonsprinsipp: En tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er her flyttet foran. Den fremre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak – i tospann med en identisk motpart, og med individuelle tilpasninger.

Høyvoltbatteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir en potensiell rekkevidde på opptil 350 km (WLTP).

I ordinær drift er drivlinjen optimert for effektivitet, og da driver kun de bakre elmotorene. Den fremre er derfor i utgangspunktet uten spenning, men kobles inn når mer effekt kreves. Innkoblingen skjer i løpet av millisekunder, knapt merkbart for føreren.

En ytterligere innovasjon er den elektriske «torque vectoring»-effekten de to elektromotorene bak gir. På denne måten tas den klassiske sportsdifferensialen over i en elektrisk tidsalder.

De bakre elektromotorene sender drivkreftene direkte til hvert sitt hjul. En mekanisk differensial finnes altså ikke. Resultat: en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter.

En annen fordel er veigrepet: Dersom ett av bakhjulene for eksempel står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og presist reguleres mellom de to motorene.

Hjulet som har grep får da alt det tilgjengelige dreiemomentet, mens det som ikke har grep nærmest bare ruller med.

Plasseringen av høyvoltbatteriet medfører god vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Den sportslige karakteren understrekes av en progressiv styring, som blir mer direkte for økte styreutslag.

Understellet har en ny og egen S-spesifikk tuning. Hele syv innstillinger kan velges i «Audi drive select». Blant innstillingene som da endres, er høyden på det adaptive sportsunderstellet. Luftfjæringen med adaptiv demping kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.

De elektriske S-modellen får 20-tommers felger som standard. For å oppå det S-typiske veigrepet i sideretning, er dekkbredden økt til 285 mm.

Med de virtuelle sidespeilene (tilvalg), oppnår Audi e-tron S-modellene en spesielt god aerodynamikk.

Resultatet er at Audi e-tron S Sportback får en Cw-verdi på bare 0,26, mens Audi e-tron S har en dragkoeffisient på 0,28.

Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken, er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret nesten helt uten turbulens.

– Audi e-tron har allerede imponerende kjøreegenskaper, spesielt med tanke på bilens størrelse og vekt. Dette er en fullverdig familie-SUV med særdeles sportslige egenskaper, sier Sinervo.

– Den elektriske firehjulsdriften er optimalisert og sikrer godt veigrep og gode kjøreegenskaper, selv under svært krevende forhold. Med S-modellene er dette tatt enda ett steg videre, samtidig som den har fått et enda sportsligere designuttrykk. Vi gleder oss til å åpne for salg mot slutten av sommeren, og til å få de første bilene på norske veier i løpet av året.

De to elektriske S-modellene fra Audi åpner for bestilling mot slutten av sommeren.

Veiledende priser levert Oslo inkludert frakt og levering:

  • Audi e-tron 60 S SUV: Fra kroner 842.000
  • Audi e-tron 60 S Sportback: Fra kroner 864.000
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: