Baojun E300
Baojun E300
Baojun E300
Baojun E300

Kul mikro til mini-pris

Nærmere kan du vel ikke komme en krysning mellom en Multipla og en Ami?

Publisert Sist oppdatert

Baojun er et merke jeg kunne tenke meg å stifte nærmere bekjentskap med.

Selv om opphavet høres ganske kjedelig ut – et felles prosjekt fra SAIC, General Motors og Wuling – dukket de opp som eget merke for ti år siden.

Men de har hatt suksess – jevnt over en halv million biler i året, de har sågar vært over en million-streken et år.

Ikke med denne vil jeg tro. For det første er den ny, og for det andre er den kanskje i særeste laget. Men nettopp den funky designen vil kanskje kunne være med å skaffe merket enda flere venner.

Eller slett ikke.

Med en akselavstand på 175 cm. (Twizy er 169) er den definitivt en mikrobil. De utvendige målene er 263 x 165 x 159 cm og den innredes enten som 2-seter, 3-seter med det tredje setet rett bak passasjeren, eller som 4-seter.

Glimrende som to-seter sier alle rapporter – trang i alle andre konfigurasjoner.

Men morsomt nok leveres Baojun 300 også i en +versjon. Da er akselavstanden oppe i 202 cm, mens totallengden også har økt med 27 cm. Burde kanskje gjøre det mulig å trekke pusten der bak.

Jeg vet for lite om kinesiske bilklassifikasjoner til å fortelle hva dette egentlig er. Hadde den kommet til Europa ville den vært klasset som bil og ikke quadri – slik som for eksempel Ami eller Twizy.

Den er nemlig altfor sterk og kjapp til å bli plassert i den beskjedne klassen her hjemme.

40 kW, det vil si 54 hk er for mye, og en batteripakke på 32 kWt høres ut som det er altfor tungt til å møte maksvekt-kravet. Til gjengjeld møter den behovet for mer enn 300 km rekkevidde.

Det finnes også et alternativ med svakere motor og mindre batterier, men bilen ser så frekk ut at den fortjener egentlig all rampehjelp den kan få.

(artikkelen fortsetter)

Designen har hentet tilbake Multipla-temaet med et separat førerhus på en måte plassert oppå selve bilen, med tydelig separasjon mellom de to klossene.

To-farge kombinasjonen og dørhåndtak som er skjult hjelper også på å forsterke inntrykket.

Utformingen av lysene foran og bak, sammen med bakruta og signallysene høyt oppe der bak, er også ført i pennen av en som virkelig har holdt tunga rett i munnen.

Interiøret er konsekvent i linjeføringen, og en ikke altfor stor skjerm rett foran føreren burde være mer enn nok. Attraktivt virker det.

Prisen er spennende den også. Fra 65 til 85 tusen yuan. Gang det opp med 1,34 – og du ser at vi starter langt under 100.000.

Powered by Labrador CMS