-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Touchless Touchskjerm
Egentlig har vel utviklingen av berøringsløse kontakter pågått lenge. Men pandemien satte fart i arbeidet med å fjerne enda en mulig smittekilde.
Å bruke håndbevegelser for å få utført et eller annet er i seg selv ikke nytt.
Flere bilmodeller har vært utstyrt med gest-kommando, der du kanskje hytter med høyre neve for å bytte kanal på radioen, eller no’.
Men dette er noe annet. Her snakker vi om en berøringsskjerm, som du er vant til, med felter som lar deg hente opp navigasjon eller velge radiokanaler eller innstille elementer i bilen.
Og så trykker du på ønsket felt, men du trykket ikke. Du trykker i løste luften, men dingsen oppdager hva du hadde tenkt å trykke på.
«Air Button» – luft-kontakt kaller Jaguar Land Rover sitt system, som de utvikler sammen med universitetet i Cambridge som en del av jobben med deres Destination Zero.
De snakker om prediktiv berøring, med andre ord: sensorer og kunstig intelligens bestemmer seg for hvor du har bestemt deg for å sette fingeren.
Systemet leser bevegelsene dine og følger øyet og har dannet seg et inntrykk av mønsteret ditt før det reagerer.
«Men det er ikke bare redusert smittefare ved at man unngår patogen-infiserte overflater som er poenget her», sier Lee Skrypchuk – han jobber med HMI hos Jaguar Land Rover. «Sikkerheten bedres fordi du bruker mindre tid på å se på skjermen», la han til.
Det er ikke sagt noe om når systemet er på plass i bilene, men på andre områder er såkalt «mid-air haptics» allerede en del av virkeligheten.
Tenk deg en stor bestillingsskjerm i en burger-bule. Men i tillegg til den har man nå et sett med ultralyd-transmittere som modulerer ultralyd-bølgene slik at de gir den en følelse av at du berører dem med deler av kroppen din som ikke er hårete.
Kanskje en finger.
Så fekter du i løse luften for å bestille cheese-burgeren og colaen din – uten egentlig å ha berørt noe.
Spør du meg, så vil jeg heller ha en vanlig bryter, med et positivt klikk – selv om jeg må vaske henda etterpå.