-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ungenes favoritter - Del 4
Med sju seter fordelt på tre seterader er de kompakte flerbruksbilene familiens favoritt, og for ungene er det stas å ha sine "helt egne seter" bakerst. Vi lar "gamlefar" Volkswagen Touran møte de langt ferskere Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic og Toyota Verso til kamp om barnefamiliene.
Det er sikkert
Sikkerheten er viktig for alle, men vi er gjerne villige til å legge litt ekstra i akkurat denne potten når det er snakk om å beskytte barna våre.
Den viktigste, og mest nøytrale, faktoren vi har i dag for å bedømme en bils sikkerhet, er kollisjonstestene som utføres av EuroNCAP.
Basert på disse testene er det ingen grunn til å skille mye på sikkerheten mellom de fire testbilene. Alle fire har oppnådd
5 stjerner av 5 mulige i NCAPs hovedtest – eller for å være helt korrekte: Alle unntatt Verso, som foreløpig ikke er testet, men som Toyota sier: Den er «konstruert» for 5 stjerner.
Når vi derfor velger å bedømme sikkerheten på samme nivå for alle fire bilene, er det på bakgrunn av at forgjengeren Corolla Verso fikk 5 stjerner, dagens Verso er basert på Avensis som har fått 5 stjerner – og Verso oppnådde den korteste bremselengden i vår test med 23,5 meter.
Utstyr for pengene
Alle fire testbilene må sies å være godt utstyrte, og de to faktorene utstyrsnivå og pris trekker som en regel i hver sin retning.
Med en pris på 342.000 kroner for den rimeligste av testbilene (Grand Scenic) kan vi ikke si at dette er billige biler. De færreste barnefamilier som er på utkikk etter en rommelig bil, har så mye penger å legge på disken.
På den annen side, når plassforholdene om bord – med inntil 7 seter – vurderes opp mot prisen, vil vi påstå at alle de fire testbilene forsvarer begrepet «mye bil for pengene».
Renault Grand Scenic er prisvinneren, med lavest pris på både basisutgave og konkret testbil. Citroën og Toyota ligger på omtrent likt nivå, mens Touran ligger øverst.
Hadde vi kjørt utgaven med manuell gearkasse, ville Touran-prisen ligget 15.000 kroner lavere, altså på linje med Citroën og Toyota. Prisen på vår Touran krever ytterligere forklaring, for vi kjørte en 2009-modell med en «pakke» som ikke eksisterer lenger.
Nå selges 2010-modellen som Exclusive R-edition hvor startprisen ligger 13.000 kroner høyere enn på vår testbil.