-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Statusløft for kompakt-SUV - Del 2
Utrolig, men sant
Komforten
Selv om hjulopphenget og fjæringen i Kuga har et oppsett som heller mot den sportslige siden, er kjørekomforten meget akseptabel, både på bar asfalt og vinterveier.
Tiguan får lide noe under valget av dekkdimensjon denne gang. 50-profil på 18-tommers felg gir ikke den beste komforten.
Nykommeren X1 viser seg frem med et hjuloppheng som jobber harmonisk og effektivt, eller sagt på en annen måte: Det svelger unna det meste av slag og vibrasjoner uten mye støy.
Sittekomforten er også av velkjent, meget god BMW-standard.
Når det gjelder støy ligger BMW X1 alt i alt lavest, Tiguan høyest, men marginene er små. Det er egentlig bare under akselerasjon at forskjellen kan sies å være merkbar i praksis.
Fine kjøreegenskaper
Kuga sørger for å opprettholde Fords gode renommé når det gjelder kjøreegenskaper, selv når den står på myke vinterdekk.
Spesielt er det en presis styring, med god tilbakemelding fra underlaget, som utmerker seg i en slik grad at «den gode følelsen» ikke absorberes av myk gummi.
Hos BMW X1 er det en udefinerbar detalj i kjøreegenskapene som vi ikke kjenner igjen – noe som ikke er like fullkomment som vi er vant til hos BMW.
Den av oss i testlaget som hadde kjørt bilen under den internasjonale introduksjonen noen uker tidligere, mente at forklaringen måtte være at vår testbil sto på vinterdekk som gir en mer diffus styrefølelse enn gode sommerdekk.
Uansett, vi bedømmer kjøreegenskapene alt i alt til å ligge et lite hakk høyere enn hos Kuga.
Tiguan er skodd med testens mest sportslige fottøy når det gjelder dimensjon – ikke når det gjelder dekktype. WinterViking 2 er egentlig et piggdekk, som her kjøres uten pigger.
Resultatet er et paradoks ved at dimensjonen ikke gavner komforten, men bilen får heller ikke full kreditt for kjøreegenskapene.
Ingen av disse tre SUV-representantene har noe som helst å gjøre i terrenget - her snakker vi ikke om offroadkjøretøy.
Ved vanlig landveiskjøring er Kuga og Tiguan forhjulsdrevet, BMW X1 er bakhjulsdrevet.
Når kjøreforholdene krever det, for eksempel når et hjul spinner, fordeles drivkraft til begge hjulparene via en elektro-hydraulisk-mekanisk innretning som populært kalles viskositetskobling.
Den som tross alt kommer lengst når asfalten forlates, er i de fleste tilfeller Tiguan med sitt Haldex-system av fjerde generasjon.