-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sydd over samme lest
Kan det være noen tvil om at Nissan Qashqai har stått modell for nykommeren Peugeot 3008? Har Peugeot klart å sy sammen en vinner når de har hatt fordelen av å kunne forbedre Qashqais konsept? Vi går de to flerbruks-stasjonsvognene etter i sømmene.
Først publisert i Bil nr 8/9-2009.
De er høybygde og forholdsvis rommelige – ser ut som en SUV, men kalles crossover.
Det handler om «blandings», nemlig litt flerbruksbil og litt stasjonsvogn. At vi ikke snakker SUV, er basert på det faktum at bilene ikke har firehjulsdrift.
Men for å gjøre begrepsforvirringen komplett kan Qashqai leveres med 4WD, men bare i kombinasjon med 2,0-liters bensin- og dieselmotorer.
Det betyr at hvis du skal ha firehjulsdrift på denne bilen, må du legge på 100.000 kroner med samme utstyrsnivå.
Treffer sjåføren hjemme
Fra førersetet i Qashqai finner vi et oversiktlig og enkelt dashbord med tradisjonell design og ryddig instrumentering.
Interiøret gir god kvalitetsfølelse, men vi savner de praktiske smårommene hvor småting som mobiltelefonen kan legges. Qashqai har de beste setene av de to, noe som også understrekes av at den har regulerbar korsryggstøtte.
Førersetet i 3008 gir noe dårligere sidestøtte i ryggen, og også noe dårligere lårstøtte fordi sitteputen er 4 cm kortere enn i Qashqai.
Fothvileren for venstrefoten kunne vært bredere i begge bilene, men er hakket mer komfortabel i 3008. Høyrebenet finner god sidestøtte mot midtkonsollen i begge bilene.
Apropos midtkonsoll, den forseggjorte og gedigne utgaven i 3008 bidrar til å skape et cockpit-preg, men er mer for designens skyld enn for funksjonen – og hele førermiljøet gir solid kvalitetsfølelse.
I god familieånd gir begge bilene mulighet for å få mye lys inn i kupéen – gjennom store glasstak som kan skjermes med innvendig gardin.
Vi setter også pris på at bakseteryggene i 3008 raskt kan legges ned fra bagasjerommet, og lastelemmen som utgjøres av nedre del av bakluka, tåler å belastes med 200 kg.
Ryggen på passasjersetet foran kan ikke legges ned i noen av bilene, og dermed reduseres muligheten for å kunne frakte lange gjenstander.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng Nissan Qashqai
- Testvurdering og poeng Peugeot 3008