-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En utdøende rase - Del 3
Få trodde Porsche ville bygge en SUV. Ingen trodde Porsche ville selge en dieselbil. Nå har vi fått begge deler. Vi lot Porsche Cayenne diesel prøve seg mot to dinosaurkolleger.
Mercedes-Benz ML 320 CDI 4M Aut.
ML er Mercedes tolkning av den moderne børstraktoren.
Mens den forrige generasjonen ML var noe imellom en landeveisbil og en luksusbil, er dagens ML først og fremst beregnet på landeveien.
Antagelig var det et greit valg for et selskap som fortsatt har Geländewagen i produktrekken, i tillegg til den enda større GL.
Mens den forrige M-klassen ble kritisert for dårlig materialkvalitet og tilsvarende dårlig finish er dette gradvis blitt bedre.
Riktignok er det enda et stykke opp til det Porsche og Audi leverer her – men det er funksjonelt og virker solid.
Bra motor
Den treliters dieselmotoren i 320 CDI har common-rail-teknologi og turbo med variabel turbingeometri.
Det gir 224 hester og et dreiemoment på betydelige 510 newtonmeter helt nede fra 1.400 omdreininger.
Dette er kombinert med testens desidert beste gearkasse, en syvtrinns pakke som gearer både raskt og komfortabelt. Den står svært godt til motoren og er nok sammen med den som sitter i BMW X5 og X6 den beste i dette segmentet.
Alle utgavene av M-klasse har firehjulsdrift, 4matic. Da sørger elektronikken for å styre kreftene dit det er best grep.
Sånn sett har du den fremkommeligheten som du trenger for å komme deg opp til de fleste hytter, men neppe noe å reise på treff i offroad-klubben med.
Standard er det nemlig ikke lavserie eller differensialsperrer. Den kalles Offroad-Pro og leveres bare i kombinasjon med luftfjæring.
Selv uten dette er det nok elektronikk også i ML – norske vinterveier er som skapt for denne bilen og du sitter høyt og med god oversikt over bilen, som til tross for at den er stor – nok oppleves som den minste av de tre.
Mer kjøreglede
Styringen er såkalt parameterstyring, den er blitt mer presis og direkte enn i forgjengeren. Parameterstyring betyr at den ved kjøring i svinger bygger opp motstanden i rattet gradvis og gjør at tilbakemeldingene du får er tydeligere. Likevel er det et godt stykke opp til Porsche når det gjelder styrefølelsen.
ML er en bil som i stor grad er bygget for USA. Det blir tydelig ved en detalj som at gearspaken sitter på rattet og så fort man er vant til det, fungerer det greit.
Setene i ML er komfortable og gir meget god støtte, samtidig som kjørestillingen er bra.
Dashbord og knapper er bra, men gir ikke noe gedigent preg som vi har vært vant til fra en del andre utgaver – Mercedes-Benz har gått for det mer minimalistiske her, med færre knapper uten at det har gått ut over funksjonaliteten. Multifunksjonsratt er standard.
Sitteplassen i baksetet er god. Her har man tatt hensyn til at også voksne mennesker skal sitte godt, og høyden på sitteputa gir god lårstøtte. Bagasjeplassen er relativt god, og lett å utnytte.
Mest spiselig
Av de tre bilene i vår test er nok ML den bilen som er minst prangende. Ikke for det – også ML er en bil som gir et klart signal om høy status.
Samtidig er nok dette den bilen som det er mest sannsynlig at det står noen av i nabolaget ditt. Den fremstår som en bil som mange kan ønske seg, selv i disse tider.
Den finnes også i en rimeligere utgave, 280 CDI som har 190 hester. Besparelsen er drøyt 200.000 kroner, og noe å tenke på.
Eierskapet er nok også litt enklere om du velger en Mercedes fremfor de to andre. Ingen av disse bilene er billige å holde i drift med servicer og reparasjoner, men Mercedes er det av merkene med best utbygget serviceapparat rundt om i landet.
Erfaringen fra utvikling i bruktbilpriser har nok også vist at Mercedes har hatt en god posisjon, og tradisjonelt har holdt seg bedre enn for eksempel Range Rover. Det er imidlertid vanskelig å forutse utviklingen i dette segmentet i svært turbulente tider.