-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Millionærene - Del 2
Har du hørt historien om engelskmannen og de to tyskerne som diskuterte hvem som kunne lage den beste premiumbilen? Om svaret er nei, bør du lese denne testen.
Kraft og vilje
Denne testen byr på to sekssylindrede motorer og en med fire. Alle imponerer på sin måte.
Jaguaren er jo med sine 275 hester den ubestridte kraftkongen, og det er ingen tvil om at denne nye treliteren er en av de absolutt beste motorene i denne klassen.
Ingeniørene hos Jaguar har logget reell kjøring som viser at førerne i 80 prosent av tiden de kjører bilen, befinner seg i et turtallsområde under 2500 omdreininger, og i 95 prosent av tiden under 4000 omdreininger.
Med sine voldsomme 600 Newtonmeter, har du allerede på 1300 omdreininger mer dreiemoment tilgjengelig i den nye motoren enn du har på maks i den gamle 2,7-literen.
BMW har lenge imponert oss på motorsiden. Ikke minst arbeidet de har gjort for å øke effektiviteten har fungert svært bra, og fleksibiliteten som denne 530-motoren viser er forbilledlig.
Den firesylindrede Mercedes-motoren vil nødvendigvis gi en litt annen følelse enn hva en sekser gjør.
Likevel er hele testteamet imponert over hvor godt denne motoren faktisk fungerer. Til tross for at den har betydelig færre hester enn Jaguaren, føles motoren på ingen måte for liten i denne bilen.
Slik den nye E-Klassen er satt opp, er det ikke noen tvil om at den faktisk står seg svært godt, selv om den møter svært tøff konkurranse.
Et spørsmål om smak
BMW, Mercedes og Jaguar har laget storbiler i mange år. Bilmerker med en historie som bør love gull og grønne skoger – og holde det!
Det er ikke noen tvil om at det å sette seg inn i hvilken som helst av disse bilene, gir deg en klar forståelse av at du befinner deg høyt oppe på bilskalaen.
Alt er liksom tjukkere enn du er vant til ellers. Setene, rattet, knapper og dørtrekkene, det kjennes solid ut.
Mest nøktern virker nok på mange måter Mercedesen. Gutta i Stuttgart går for den mest minimalistiske stilen. De har for mange år siden tatt beslutningen om at du ikke vil bruke høyrearmen til annet enn å gire og styre stereoanlegget, og holder trofast på å samle svært mye på en hendel.
Jaguaren er litt over på den andre siden, ikke at det er overlesset, men det er mye som skjer. I det du trykker på startknappen, og girvelgeren stiger opp fra midtkonsollen mens alle luftdysene på dashbordet snur seg mot deg – forstår du at noen gjerne vil imponere deg.
I München har man spekulert mye, og lenge, på hvordan man skulle gjøre 5-serien enda bedre i den nye versjon. Løsningen var å gjøre interiøret enda mer gedigent, samtidig som det er blitt friskere og enda mer ergonomisk riktig.
Ergonomi er da også kanskje en av de tingene som skiller førermiljøene fra hverandre.
Jaguar opererer med en blanding av knapper og touchdisplay – særlig når det kommer til bruken av multimedia og navigasjon er man avhengig av å trykke på displayet.
Det ser absolutt lekkert ut, men det er ikke like smidig å operere som systemene til BMW og Mercedes. De styres av en kombinasjon av hjul og knapper som sitter mellom setene, det er helt klart hakket mer intuitivt.
Til slutt koker det hele ned til et spørsmål om smak. Hva liker du best?
- Testvurdering og poeng Jaguar XF S
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz E 250