-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Form foran funksjon - Del 2
To småbiler med særpreg, den ene mer sær enn den andre. Mens den ene har en design som til de grader går ut over funksjonen, har den andre klart å kombinere form og nytte på en mer praktisk måte.
Citroën DS3 er en spennende nykommer, og må kunne kalles det sportslige alibiet til Citroën C3.
Den har et elegant, sportslig førermiljø hvor det er moderne stil og ditto materialer som gjelder. Dashbordets utforming gir et inntrykk av at bilen er bredere enn den virkelig er.
Sitteputene er i korteste laget, mens det er akseptabel støtte for bena.
Instrumentene er oversiktlige, med et lite minus for speedometeret hvor det bare er en liten strek, intet tall, som markerer 80 og 100 km/t.
Den aluminiumblanke plastdekoren på rattet gjør rattet ubehagelig kaldt å holde i – i hvert fall høst, vinter og vår.
Større plass
Plassen i kupéen er ikke overdådig, men til småbil å være er den meget akseptabel – og den er så absolutt bedre enn i Mini.
I baksetet er det for eksempel 5,5 cm bedre benplass og 20 cm større bredde enn hos konkurrenten.
Likevel bør personene i forsetet helst være under 175 cm for at baksetepassasjerene skal kunne hevde å ha grei benplass. Det sier kanskje mest om plassen i Mini.
Med 285 liters volum kan heller ikke bagasjerommet kalles rommelig, men det er likevel 125 liter større enn på Mini. Med 20 cm større lengde betyr det at du kan faktisk få med deg en normalt stor koffert i DS3, uten å kaste ut passasjerene fra baksetet.
DS3 har så absolutt et dugelig chassis. Når bilen utfordres på krevende veier, gir kjøreegenskapene visse assosiasjoner til VTS-utgavene av tidligere Citroën-modeller – men bare visse.
Sammenlignet med Mini, er nemlig komforten her hos franskmannen mer fremtredende enn de sportslige kjøreegenskapene.
Dårlig girskift
Styrefølelsen i DS3 står ikke mye tilbake for Mini, vel å merke når vår test-Mini står på en så moderat dekkdimensjon. Sammenlignet med Mini Coopers direkte styring, som nærmest er som på en gokart, er styringen på DS3 mer upresis.
En detalj som skiller de to, og som påvirker kjørefølelsen, er girutvekslingen. Selv om det er identisk motor i bilene, har Mini sekstrinns manuell kasse, mens Citroën har valgt femtrinns.
Forskjellen i karakteristikk overskygges likevel av at girkassen i DS3 både har forholdsvis lang sjalteavstand og rett og slett er slarkete. Denne girkassen trekker ned et ellers godt helhetsinntrykk.
Utstyrsnivået ligger på det jevne, men vår testbil løfter seg ved at «Pack Comfort» inneholder bl. a. ryggesensor, regnsensor og digitalt klimaanlegg.