-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sedate sedaner
Disse duellantene har fire fellesnevnere
Sedaner i familiebilklassen er vanligvis ikke publikumsfavorittene her hjemme, det er stasjonsvognene som dominerer.
Når nykommeren Suzuki Kizashi bare finnes som sedan med 2,4-liters bensinmotor, måtte vi derfor tenke litt utenfor de faste rammene for å finne en passende motkandidat.
Subaru Legacy 2.5i sedan er ikke en bilmodell som den norske importøren har markeds-ført aktivt, men den finnes i prislisten. Dessuten er det 10-15 forhandlere som har hatt bilen i sine lokaler siden lanseringen i oktober i fjor.
Utvendig design er ikke vesensforskjellig, noe som understrekes av at bilene har tilnærmet samme farge.
Begge er «tøffe i trynet», med dynamiske linjer, og fronten og grillen har sine klare merke-særtrekk.
Bakparten er noe mer sportslig på Kizashi enn på den mer sedate Legacy, spesielt på grunn av førstnevntes antydning av en spoiler på bagasjelokket og med to tre-kantede eksosrør.
Skiller på plass
Sett fra førersetet er det forbausende lik sittestilling og sittekomfort i de to bilene. Høyrebenet finner god sidestøtte mot midtkonsollen, samtidig som venstrefoten parkeres på en bred, god fothviler.
Begge førersetene har dessuten korsryggstøtte. Setene i Legacy er i mykeste laget for de to staute testførerne, men sittestillingen kan optimaliseres takket være vinkelregulering av sitteputen. Kizashi har ikke slik vinkelregulering, bare opp og ned på førersetet.
Kizashi er en mindre bil enn Legacy, nærmere bestemt 8 cm på lengden og 5 cm på akselavstanden. Dette gir seg naturlig nok utslag i både bakseteplass og bagasjevolum.
Benplassen bak skiller 3,5 cm i favør Legacy, og det er nok til at det er akseptabel plass for tre voksne i baksetet.
Bagasjerommet er 25 liter mindre i Kizashi, men til gjengjeld er bakseteryggen delt og kan legges ned, altså er den mer fleksibel. Legacy har fast bakseterygg, men med luke for ski eller andre lange gjenstander.
Takhøyden er ikke overvettes imponerende verken foran eller bak, spesielt ikke i Kizashi, men den må vurderes i lys av at begge bilene har takluke.
- Testvurdering og poeng Subaru Legacy
- Testvurdering og poeng Suzuki Kizashi
Først publisert i Bil nr 8/9-2010.