-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lufta er for alle - Del 2
Retrobølgen kommer alltid tilbake. Både Audi og Mercedes har droppet ståltaket på sine fireseters cabrioleter. Men kan det forsvares å kjøpe takløst i premiumklassen? Vi tok med oss nykommer E-Klasse og Audi A5 på vårtur langs kysten.
Det vanskelige valget
Det finnes svært ulike meninger om dette, men man skal være litt ekstra glad i frist luft for å velge å kjøpe en cabriolet i denne klassen.
Hvorfor? Fordi begge bilene bygger på svært vellykkede coupeer som virkelig har fått det til, både når det kommer til utseende og kjøreegenskaper.
Da skal man være klar over at man gir fra seg litt av dette, i tillegg til de ekstra pengene man må legge på bordet.
Det faste taket har fordeler som lavere støynivå og en bil som er mer vridningsstiv.
Dette er ikke skrevet fordi vi ikke ser gleden av å cabbe ned når solen står høyt på himmelen, den er absolutt til stede. Med teknikken som finnes til disse bilene er det faktisk mulig å utvide sesongen betydelig.
Men hva er riktig valg for deg? Det hadde vært langt enklere å gi et klart råd om det ikke var slik at bilene til tross for sine like forutsetninger faktisk skiller lag på flere områder.
Den tydeligste forskjellen finner vi i utstyret. Når man på A5 har valgt sportsunderstell og utstyrt bilen med 19-tommers Pirelli P-Zero, har man tatt et klart valg om å posisjonere bilen på den siden av skalaen der det står S for Sport.
Over i E-Klassen handler det mer om komfort, sånn sett er det jo rett i den opprinnelige posisjoneringen til disse merkene, selv om den i større grad er blitt visket ut de senere årene.
Forskjell
I tillegg til oppsettet er det også en ting til som skiller bilene, men mer i følelsen enn direkte på papiret.
Audien med sin Multitronic-kasse i kombinasjon med den toliters turbomotoren responderer mye raskere når bilen er oppe i fart, enn hva Mercedes gjør.
Det er vanskelig å forstå at man har valgt å bruke en gammel femtrinns automat i en bil som ellers er svært moderne på alle måter.
Den nye 184-hesters CGI-motoren er bra, men for mye av kreftene går tapt i girkassa.
Når det kommer til styrefølelsen, er også Audien bedre, selv om dette nok også henger sammen med det offensive dekk- og chassisoppsettet.
Når det dreier seg om komfort scorer imidlertid E-Klasse høyere, den oppleves som harmonisk og svært lett å like. Bakhjulstrekk gjør at Mercedesen føles passe kjøreglad for denne klassen.
Utfordrer sesongen
Skal man kjøre takløst i Norge må man enten kle seg godt, eller ha noen teknologiske hjelpemidler. Mercedes går foran med nye løsninger, som fungerer svært godt.
De var tidlig ute med såkalt luftsskjerf, som rett og slett sørger for å blåse varmluft i nakken din fra setet, men også A5 har denne funksjonen på plass.
Det nyeste hos Mercedes er en elektrisk manøvrerbar spoiler oppe på toppen av frontruteramma. Om det ikke nødvendigvis ser veldig lekkert ut, fungerer det strålende.
Det sørger for å sende luften over coupeen, og gjør at det nede hos fører og passasjer er nesten vindstille, selv i ganske bra hastighet.
I tillegg har man laget en liten skjerm som slås opp mellom hodestøttene bak, denne reduserer bakvinden, og fungerer til tross for sin størrelse, veldig bra.
Hos Audi har man den noe vanligere løsningen for fireseters cabrioleter, nemlig en deflektor som plasseres over baksetet, og så slås opp slik at den danner en gittervegg bak de to stolene foran. En effektiv, men litt tungvint løsning.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng Audi A5 cabriolet
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz E-Klasse cabriolet