-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tysk duell - Del 2
En ting var sikkert før denne duellen; det ville bli tysk seier. Men ville den nye BMW X3 være så mye bedre enn forgjengeren at den ville stå igjen som vinner over Audi Q5 – som den tapte knepent mot i vår test i 2009?
Selv om begge bilene har firehjulsdrift, har de ingenting i terrenget å gjøre.
En side av saken er at de færreste tar sjansen på å utsette biler til tre kvart million kroner for offensive terrengøvelser.
En annen side er at hvis du virkelig har behov for røffere maskineri, enten det er for å takle dårlig brøytede hytteveier eller trekke båt- eller hestehengere på ulike underlag, bør du vurdere biler med ”ekte” firehjulsdrift, det vil si med reduksjonsgir.
Q5 er utstyrt med quattro som fordeler kreftene 40/60 mellom for- og bakaksel. Under ekstreme forhold kan forhjulene få inntil 65 prosent og bakhjulene inntil 85 prosent av kreftene. Også i X3, med sitt xDrive-system, fordeles kreftene normalt 40/60 til henholdsvis for- og bakhjul.
Godt utstyrt
Generelt er dette biler med høyt utstyrsnivå. Spesielt etter at importørene har hengt på sine mer eller mindre nødvendige pakker av ekstrautstyr i våre testbiler, som for begges del beløper seg til over 225.000 kroner, føler man seg som en konge i disse bilene.
En praktisk detalj som er verdt å nevne, er at begge har knapp på bakluka for automatisk lukking. Uansett hvor møkkete bilen er, er du like ren på hendene etter at luka er lukket igjen.
Både Q5 og X3 er biler med høyt sikkerhetsnivå, men de flytter ingen grenser på dette området. Begge mangler for eksempel både adaptiv cruise control med automatisk avstandsholding og automatisk bremsing slik som vi finner hos Volvo XC60.
En utfordring
I god premiumånd er bilene motorisert så det holder. I vår test i 2009 var det BMW X3 som ”tok kaka” med sin treliters motor. Denne gang er det Audi Q5 som topper muskelkampen med 3,0-liters volum og 240 hk, mot 2,0-liter og ”bare” 163 hk i X3.
Noen vil hevde at vi dermed sammenligner epler og pærer. Ja og nei. Ja, dette byr på en smule utfordring for oss i testlaget når vi skal sette poengene i de to disiplinene ytelse og pris.
På disse to områdene kan ikke testen betraktes som en direkte ”sammenligningstest”, men mer som en enkelttest. I vår vurdering har vi derfor ikke bare tatt hensyn til de to testbilene, men også sett på hva det ville bety med tanke på pris, ytelse og forbruk hvis bilene var utstyrt med tilnærmet lik motor.
For eksempel ville det bety at Q5 ble jekket ned et hakk til 170-hesters motor kombinert med S-tronic, noe som betyr et forbruk ved blandet kjøring på 0,68 liter/mil med tilhørende CO2-utslipp på 179 g/km.
Hvis vi denne gang skulle sammenlignet eple mot eple, uten å skjele til noen andre frukter i rosefamilien, ville alternativet vært å vente i noen uker eller måneder til vi eventuelt på samme tidspunkt hadde fått tak i biler med perfekt match.
Da hadde vi fått vurdert bilenes ytelse mot hverandre, men uten å kunne dokumentere det. Det har som kjent liten hensikt å kjøre akselerasjons- og bremsetester på vinterføre, med mindre det handler om dekktest.
På den annen side ville vi ikke fått noe bilde på hvordan den nye X3 klarer seg, når det gjelder andre viktige detaljer som førermiljø, plass, komfort, kjøreegenskaper og utstyrsnivå.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon