-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën DS3
Alfa Romeo MiTO, Audi A1 og Citroën DS3 er småbiler, og dermed er det meste sagt om plassforholdene. Alle tre spiller på sin sjarm ved å by på særtrekk i designen, samtidig som de kjører bedre enn mange større biler.
- Innledning
Citroën DS3, det sportslige alias til Citroën C3, er med oss i test for andre gang, første gang var i duell mot Mini Cooper D.
Den har et elegant, sportslig førermiljø hvor det er moderne stil og ditto materialer som gjelder. Dashbordet er høyt, slik at det bidrar til en smule badekarfølelse når du sitter i forsetet.
Men samtidig – som i Audi A1 – gir dashbordets utforming et inntrykk av at bilen er bredere enn den virkelig er. Sitteputene er i korteste laget, mens det er akseptabel støtte for bena.
Instrumentene er oversiktlige, med et lite minus for speedometret hvor det bare er små streker, intet tall, som markerer 80 og 100 km/t.
For oss med lange ben, kunne gjerne rattet hatt større reguleringsmonn i lengden. Også her, som i MiTO, gjør aluminiumdekor det ubehagelig kaldt å holde i rattet på kalde dager.
Plassen i kupéen er ikke overdådig, men til småbil å være er den meget akseptabel – og den er best av disse tre rivalene. I forsetene er for eksempel kupéen 6,5 cm bredere enn i MiTo.
Baksetet ekskluderer disse småbilene som familiebiler. Her i DS3, som er den rommeligste av de tre, må personene i forsetet være under 175 cm for at barna i baksetet ikke skal komme på tanken å klage til barneombudet.
Med 285 liters volum kan heller ikke bagasjerommet kalles rommelig, men det er litt større enn hos A1. Samtidig er formen slik at du kan faktisk få med deg en normalt stor koffert i DS3, uten å kaste ut passasjerene fra baksetet.
Komfort
Utstyrsnivået ligger i utgangspunktet på det jevne, men vår testbil løfter seg ved at «Pack Comfort» inneholder blant annet ryggesensor, regnsensor og digitalt klimaanlegg.
DS3 har så absolutt et dugelig chassis. Når bilen utfordres på krevende veier, gir både hjuloppheng og styring signaler om at dette takles meget godt. Likevel er komforten mer fremtredende enn de sportslige kjøreegenskapene.
Styrefølelsen i DS3 står ikke så mye tilbake for Audi A1, og her må vi ikke glemme at vår DS3 står på en mer moderat hjuldimensjon enn A1. Det som dessverre trekker ned et ellers meget positivt kjøreinntrykk er at girkassen i DS3 både har forholdsvis lang sjalteavstand og oppleves som slarkete.
Girkassen hevder seg likevel bedre mot MiTo enn mot Mini, som den fikk bryne seg på i forrige test. Likevel bidrar ikke denne girkassen til å løfte helhetsinntrykket. Det gjør derimot plassen, prisen og komforten.
LES VIDERE:
- Alfa Romeo MiTo
- Audi A1
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Alfa Romeo MiTo
- Testvurdering og poeng Audi A1
- Testvurdering og poeng Citroën DS3