-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar XJ
Høystatus er stikkordet, firedørs sedaner på dette nivået er ikke allemannseie. Det er ikke hver dag vi kjører test med to biler som til sammen koster 3,1 millioner kroner. Audi A8 møter Jaguar XJ.
- Innledning
Etter at Jaguar XJ hadde hatt sitt tradisjonelle utseende, med de karakteristiske doble frontlyktene, mer eller mindre uforandret fra 1968 til 2009, kom en helt ny XJ i 2009.
Designer Ian Callum hadde gitt nykommeren et eksteriør som var svært annerledes og høyst moderne, med en front inspirert av Jaguar XF og med særpregede, stående baklys som raskt fikk tilnavnet Cat’s Claws.
Lysdioder
Også interiøret brøt med alle tidligere britiske aristokratiske tradisjoner. Det var mange tweedkledde eldre herrer som fikk teen i vrangstrupen da det ble klart at Jaguar XJ ble utstyrt med heldigitalisert instrumentpanel.
Alle instrumentklokkene er basert på fargerik LED-teknologi (Light Emitting Diode) med virtuelle visere. I praktisk bruk er ikke førerinformasjonssystemet like imponerende.
Det er ikke like intuitivt og lettfattelig som i A8, tyskeren har ganske enkelt et bedre brukergrensesnitt.
Å sette seg inn i førersetet i XJ er en visuell fest med fenomenale detaljer i innredning og betjeningsknapper. Nydelig skinn, og en meget elegant utforming av dashbordet som følger hele frontrutens bredde i en stor bue.
Kvalitetsfølelsen er høyere her enn i XF, og inntrykket fra førersetet er at bilen virker mer håndbygget enn Audien. Bilen har rett og slett mer sjel – på godt og vondt?
Setemassasje
Forsetene er hardere enn i A8, men gir akseptabel støtte både til lårene og i ryggen. Førersetet har rikelige innstillingsmuligheter, og som i A8 er det innebygget massasje i setet.
Det er flere utradisjonelle løsninger i førermiljøet: Den elegante girvelgeren har form og størrelse som en ishockeypuck. På langturen holder kaffen seg varm, begge koppholderne mellom forsetene er nemlig oppvarmede.
På papiret er bagasjevolumet i XJ 10 liter større enn i A8, men i motsetning til de rette sideveggene i A8, har rommet i XJ en form som gjør at det er vanskelig å utnytte effektivt.
Når XJ heller ikke har noen åpning i bakseteryggen for å kunne frakte lange gjenstander som for eksempel ski, trekker derfor A8 det lengste strå når det gjelder plass, både i kupéen og bagasjerommet.
Adaptiv dynamikk
Chassiset har et oppsett som prioriterer det komfortable. Du må koble inn sportmodus for å få en styrefølelse og en kjøredynamikk som nærmer seg Audiens.
Når du har behov for å tøyle ekvipasjen, griper bremsene hardt og brått. De er ikke like lette å dosere som i A8.
Det meste hører med til standardutstyret i Jaguar XJ, ekstrautstyret på vår testbil beløper seg til beskjedne 37.500 kroner.
Vi koser oss med varme og ventilasjon i både for- og baksetene, oppvarmet frontrute, varme i rattet, ryggekamera og adaptive bi-xenon hovedlys med automatisk fjernlysassistent.
Dessuten har XJ et lydanlegg som fullt ut matcher Audiens Bose-anlegg, nemlig et 1200 watt Bowers & Wilkins surround-system med 20 høyttalere.
Begge bilene har god hjelp av elektroniske hjelpeprogrammer for å bedre fremkommeligheten på glatte veier. Audi scorer med sitt nydelige quattrosystem, og i den bakhjulsdrevne Jaguaren fungerer vinterprogrammet meget bra samtidig som systemet for Traction Control griper inn kjapt hvis grensene overskrides.
LES VIDERE:
- Audi A8
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Audi A8
- Testvurdering og poeng Jagaur XJ