-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye tider i arbeiderklassen - Del 5
Du trenger ikke å være håndverker eller gårdbruker for å ha glede av en pickup. Den er tøff, praktisk og solid, men frem til nå også litt gammeldags. Nye Volkswagen Amarok vil gjøre noe med det. Vi lot nykommeren bryne seg på de sju viktigste konkurrentene i Norges største pickup-test.
- Innledning
Toyota Hilux
Denne pickupen er rett og slett blitt et slags ikon.
Enkelheten og slitestyrken har gjort den til en vinner, uansett om det er som arbeidshest på anlegget, i Afrika eller på Island.
Bilen ble oppdatert for to år siden, noe som gjorde at den fikk ny støtfanger, grill og lys. Likevel er det liten tvil om at selve grunnlaget for bilen begynner å bli noen år.
Testbilen er med treliters diesel med 171 hester og 410 Newtonmeter dreiemoment og femtrinns automatkasse.
Motoren er sterk og fleksibel, den er lettkjørt og automatkassa står godt til motoren. Kreftene gjør at du ikke blir nevneverdig bekymret over å skulle gå tom for dem, og setter deg i stand til å kjøre langt fortere enn det som er anbefalt og tillatt på norske veier.
Lavserie er også tilgjengelig for de tyngste takene, i tillegg kan du her som hos flere av konkurrentene velge mellom firehjulsdrift og bakhjulsdrift i normal høyserie.
Denne type systemer egner seg godt på snøføre. Men så fort du kommer over på tørre veier, må du over i tohjulstrekk for å unngå at det kniper i alle skarpere svinger.
Dessverre er ikke differensialbrems på bakhjulene tilgjengelig til bilene med ESP, det betyr at du må gi fra deg litt fremkommelighet til fordel for sikkerheten som ESP gir deg.
Dette er blitt en tøff klasse der mange nok vil se på tallene for nyttelast og hengervekt. I forhold til konkurrentene sliter Hilux litt i begge disse øvelsene.
Nyttelasten ligger på 690 kilo, noe som er lavest i testen, det samme gjelder for tilhengervekt. Kanskje ikke viktigst for den som vurderer den som en litt ekstra tøff bil nummer to, men det er i hvert fall noe som er greit å ta med i betraktningen.
Interiøret i Hilux er nøkternt, men helt tydelig laget for å tåle tøffe belastninger. Ser man på en eldre brukt versjon av bilen vil man se at dette har vært en filosofi som har fulgt bilen hele tiden.
Det største ankepunktet fra testpanelet er støynivået. Under akselerasjon merkes det godt at det er diesel som forbrennes under panseret, det virker også som om generell støydemping godt kunne fått en ekstra oppgradering i forbindelse med faceliften.
Hilux har et sterkt merkenavn, den kommer de til å trenge når den skal ta kampen mot Amarok. Styrken er ryktet som ekstremt robust og den store, kraftige dieselmotoren. Utfordringen ligger i tallene for nyttelast og tilhengervekt
VW Amarok
Her er en ny gutt i pickupklassen. Alltid når en ny bil introduseres i en klasse, må den ha som mål å sette en ny standard. Årsaken til at det blir ekstra lett å legge merke til her, er at forholdsvis lite har skjedd med pickupene de siste årene.
Amarok er blant de største i klassen, men designen lurer oss også litt. Ikke minst ved at det bulende panseret for eksempel er 15 centimeter høyere enn på Navara. Det gjør at bilen virker diger når du stiller deg ved siden av den.
Fra introduksjonen er det bare ett motoralternativ i Amarok Det er til gjengjeld en moderne motor som til tross for mindre volum enn de fleste andre gir godt med krefter.
Toliteren med biturbo gir 163 hester, men hele 400 Newtonmeter. De er tilgjengelige allerede fra 1500 omdreininger, det gjør motoren svært fleksibel, og at den føles sterk helt fra bunnen.
Sammenlignet med personbilene er det likevel i overkant mye knatring også fra denne motoren. Man skulle tro at også pickupsjåfører ville sette pris på noe roligere gange, men jakten på mye dreiemoment gir ofte dette utslaget.
Volkswagen tar et ekstra grep for å tekkes oss i personbilverdenen, de introduserer nemlig to ulike versjoner. En med mer personbiloppsett og en som først og fremst er beregnet på de tradisjonelle pickupkjøperne.
Forskjellen ligger i fjæring og dempere som er mykere satt opp på den nye kundegruppen.
Som vi tidligere har skrevet er en av årsakene til den stumpete komforten et resultat av ønsket om høy nyttelast. Her har man valgt ulike løsninger, og det gjør at Amarok laster 948 kilo i mykversjonen og 1.137 i det som kalles Heavy-Duty.
Amarok er også den eneste som leveres med tre ulike drivlinjer. Enten en ren bakhjulsdrevet versjon, eller to ulike valg for firehjulstrekk. Det som skiller disse to, er at den ene har permanent firehjulstrekk, mens den andre har manuell innkobling av firehjulsdriften.
Det første systemet baserer seg på en Torsen senterdifferensial som gir 40/60-deling av kreftene foran og bak. Dette forholdet vil endre seg etter føre og hvor man kjører. Sånn sett er dette et tilsvarende firehjulstrekksystem som du finner på mer tradisjonelle personbiler.
For den som ønsker et enda mer robust system, kan man velge systemet med manuell innkobling. Her kan du også få sperre på begge akslene.
Fra starten introduseres Amarok kun som Double Cab med fire dører. Etter hvert kommer den også som todørs med større plan.
Antispinn og stabilitetskontroll brukes sammen med firehjulstrekksystemet for å gi bedret fremkommelighet.
Man har også utviklet bremser med ABS som er tilpasset kjøring i snø, gjørme eller grus. Det fungerer slik at man i stedet for å lette bremsetrykket når bilen glir, slik man gjør ute på veien, så bremser det enda hardere.
Det gjør at du kommer gjennom et løst topplag og ned der man kan finne mer grep. Det systemet kan selvsagt også kobles bort.
Innvendig har man hentet frem materialkvaliteter som ikke er sett i dette segmentet noen gang. Det gjør at du får en langt mer personbilaktig kjøreopplevelse.
Knapper, brytere og hendler kjennes meget bra ut, og man har benyttet seg av den ergonomiske logikken som vi kjenner igjen fra personbilene med VW-merket i grillen.
Setene er gode og gjør at du fint kan kjøre lengre strekk enn i noen av de andre bilene uten å bli sliten. Her har man prioritert sittekomfort fremfor at man skal løpe ut og inn av bilen hele tiden.
Støynivået er også et helt annet enn i de andre bilene i testen. Dette skyldes nok både den moderne motoren og at man har lagt vekt på støydemping i konstruksjonen.
Amarok må med sin tilhengervekt på 2600 kilo se seg slått av enkelte av konkurrentene.
LES VIDERE:
- Del 2
- Del 3
- Del 4
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Ranger
- Testvurdering og poeng Isuzu D-Max
- Testvurdering og poeng Mazda BT50
- Testvurdering og poeng Mitsubishi L 200
- Testvurdering og poeng Nissan Navara
- Testvurdering og poeng SsangYong Actyon
- Testvurdering og poeng Toyota HiLux
- Testvurdering og poeng Volkswagen Amarok