-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Zagato/Aston 50 år
Zagato bygger en egen Aston Martin. Ikke akkurat noen bombe, før vi får vite at dette er et offisielt, Aston-backet prosjekt. Da blir det virkelig spennende.
Det skjer ganske ofte at de italienske karosserihusene lager noe spektakulært på andres chassiser. Stasjonsvogner av Bentleyer, for eksempel, eller coupeer av Jaguarer.
Og det må de gjerne gjøre, det kan kanskje til og med være vakkert, eller spennende eller interessant, men det forblir som regel en engangsflipp.
Det trodde vi også lenge da ryktene (med et forsiktig teaserbilde) gikk om at Zagato skulle komme med en Aston Martin til Villa d’Este.
Men nå er hele historien her, og den bilen har mer dybde enn bare å være et engangs-stunt.
Gamle kjente
Den feirer femti års samarbeid mellom Aston Martin og Zagato – i form av en av de mest strålende toseters coupéene som noensinne er bygget, DB4 GT. Det var en bil som var ment for ramme alvor.
Fabrikken bygde rundt 100 lettvekts GT-modeller, de var ment for seriøs banebruk.
Zagato tok et snaut snes av disse bilene, og lettvektet dem enda mer, med et Ercole Spada-tegnet karosseri som jeg elsker å si satt like tett rundt to personer og mekanikken, som en bukse sitter rundt rumpa på en toreador.
Folk som Stirling Moss, Jim Clark, Roy Salvadori og Innes Ireland kjørte disse bilene så platene spruta, men det tok ikke lang tid før dette ble noe som var verdt å samle på.
Til de grader at det ble bygget offisielle replicas av Zagato, godkjent av Aston Martin – vi har både Sanction I og II og II pluss en rekke direkte forfalskninger av denne juvelen blant oss i dag.
På banen
Men nå er det ikke noen reprise, nå er det en helt ny start vi snakker om. Da Ulrich Bez, Aston Martin-høvdingen, avduket bilen, kunne han blant annet fortelle at en slik skal delta på 24-timers løpet på Nürburgring om en måneds tid. Og da snakker vi om en hard core konstruksjon.
Vi snakker om en hard core konstruktør også, for mellom Zagato og Aston Martin har vi hatt en av de beste ingeniørene i bransjen, Chris Porritt.
Det er han som har stått bak utviklingen av One-77, og da høres det ut som om det er seriøs og original konstruksjonskunst i denne bilen også.
Bilen er riktignok basert på en V12 Vantage, men med (regner jeg med) lavere vekt og en opphengning som nok slekter mer på GT3-raceren som nylig ble vist, har det nok skjedd ganske mange endringer i chassis og struktur, for den må jo følge de komplette FIA-kravene hvis den skal ut i racing-jungelen. Slik at V12 Vantage Zagato er en nesten helt ny bil.
Håndverk
Astons egne designere, med Marek Reichman i spissen, har finarbeidet på Zagato-designen, men arbeidet er rent Milano-håndverk, slik de har praktisert det i nesten 100 år hos Zagato.
Det vil for eksempel si omfattende bruk av Engelsk Hjul for å få riktig form på de mange individuelle karosseriplatene. Og når jeg sier mange, så er det ganske riktig.
Bare det å få til taket, med de to karakteristiske boblene på toppen, krever fem aluminiumsplater. Og dersom vi snakker forskjerm, så teller vi syv plater i hver skjerm.
Etter at platene er sveiset sammen – det er også en egen kunstform – avsluttes det med håndsliping for å få bort en hver antydning til skjøt.
La oss håpe de andre viser respekt for skikkelig håndverk når det koker på Ringen den 25. og 26. juni. Denne bilen bør overleve.
Skjønt, det blir nok flere av dem. Premieren på Villa d’Este er en del av markedsundersøkelsen. Klart denne vil bli godt mottatt.