-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Katt blant hermeliner? - Del 1
Vi lot wannabe-premium-Volvo få sitte ved samme bord som de tre store. Volvo V60 tok invitasjonen på strak arm, og viste langt bedre manerer enn vi hadde forventet i selskap med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse.
Gammelt og nytt
Det er drøyt tre år siden Audi A4 Avant kom i ny tapning.
Vår testkjøring bekrefter kalenderens indikasjon om at A4 nærmer seg en ”best før”-dato.
I en kommende ansiktsløftning vil nok noen av de elektroniske støttesystemene som i tur og orden har sett dagens lys i A8, A7 og nå senest A6, finne veien også til A4.
Sett i lys av resultatene fra denne testen, er det et paradoks at BMW 3-serie er den eldste av de fire testbilene. Med dette karosseriet var den ny vinteren 2004/2005, med den fikk en ansiktsløftning høsten 2008.
Stasjonsvognversjonen av C-Klasse var ny høsten 2007, og har vært gjennom en solid ansiktsløftning denne våren. C200 er altså den aller ferskeste deltakeren i testen.
Volvo V60 kom som helt ny modell sist høst, og er egentlig den nyeste helt nye bilen i testen.
I førersetet
Audi A4 gir høy kvalitetsfølelse, med andre ord en typisk Audi med kanonbra finish. Det er imidlertid mange knapper og brytere å forholde seg til, og noen av dem er vanskelig å betjene uten å ta øynene fra veien.
BMW 318 har det ”enkleste” førermiljøet av disse fire, i den forstand at det er mest oversiktlig og minst utspjåket. Her finner vi også de beste setene, med regulering av så vel høyde, som lengde og vinkel på sittepute.
C200 har et førermiljø med moderne utseende og nybilfølelse til tusen. Samtidig er dette det minst oversiktlige dashbordet og instrumentpanelet – det er i overkant mange knapper, brytere og elementer å holde rede på.
Volvo V60 har et meget oversiktlig førermiljø. Selv om det i prinsippet er likt med det vi har sett i alle Volvos modeller de seneste årene, ble det vesentlig bedre med oppryddingen som midtkonsollen har fått, blant annet med større og færre knapper.
I motsetning til Alcantara-setene i BMW og Audi, er skinnsetene i V60 i glatteste laget, de gir ikke den beste sidestøtten i ryggen.
Plass til folk og last
Ikke la deg lure av prisen til å tro at dette er rommelige familiebiler. Plassen i kupéen, spesielt i baksetet, er på nivå med Golf.
Bagasjevolumet er imidlertid vesentlig bedre, og på dette området er Audi A4 den beste med 490 liter. Volvo V60 har det minste volumet med 430 liter.
Noe overraskende har Mercedes den smaleste kupéen. Målt mellom fordørene skiller det hele 6 cm mellom C200 og V60. Overraskende er det også at BMW 318, som er den korteste av bilene, kan vise til den beste benplassen i baksetet.
V60 og C200 har høyest nyttelast, mens 518 har lavest. Det dreier seg om en forskjell på 100 kg mellom beste og dårligste bil på dette området.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Audi A4
- Testvurdering og poeng BMW 318
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C200
- Testvurdering og poeng Volvo V60