Mercedes-Benz C200

Mercedes-Benz C200

Mercedes-Benz C200

Mercedes-Benz C200

Mercedes-Benz C200

Mercedes-Benz C200

Mercedes-Benz C200

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Volvo V60

Mercedes-Benz C200

Mercedes-Benz C200

Volvo V60

Katt blant hermeliner? - Del 2

Vi lot wannabe-premium-Volvo få sitte ved samme bord som de tre store. Volvo V60 tok invitasjonen på strak arm, og viste langt bedre manerer enn vi hadde forventet i selskap med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Komfort og dynamikk

Når det gjelder kjøreegenskaper er BMW konge, med imponerende balanse i chassiset og fin styrefølelse.

Hvorfor kan ikke alle bilprodusentene gjøre det slik? Vel, noe av forklaringen ligger i at de færreste av dem har valgt bakhjulsdrift, men styrefølelsen er fortsatt sensasjonelt bra.

Til tross for at den står på seriøst fete hjul og har sportschassis, kombinerer den veigrep med en porsjon komfort som det burde vært skrevet en lærbok om.

Vi lar oss imponere av chassiset på V60, på krevende veier viser det klasse. Styringen er også kontant og presis, ikke på høyde med BMW, men bedre enn på Audien.

Vår Audi A4 er nemlig overraskende lite sportslig, til tross for sportsunderstell, noe som CVT-girkassen må ta noe av skylden for.

A4 har også den minst kontante styringen i dette laget, selv om styrepresisjonen er akseptabel. Med dynamisk chassis, Audi Drive Select, som koster drøyt 16.500 kroner ekstra, vil kjøreopplevelsen løftes merkbart.

A4 viser heller ikke den beste komforten på dårlig underlag. For å si det slik: Komforten er langt fra dårlig, men i dette selskapet må A4 stille seg bakerst i denne disiplinen.

C200 er alt i alt den mest komfortable av testbilene, i kjent Mercedes-stil – underforstått at den ikke er spesielt sportslig.

På krevende veier kan ikke dette Mercedes-chassiset hamle opp med verken BMW eller Volvo i denne testen. Kjørefølelsen beveger seg mer i dynamisk retning når vi kobler inn Sport-programmet på girsjaltingen, men ikke mye.

Styrke og forbruk

Volvo V60 har den sterkeste motoren – på papiret. Den makter nemlig ikke å vise det i praksis, annet enn i form av et par tidels sekunder foran BMW og Mercedes i akselerasjon fra null til hundre.

Den nest sterkeste motoren sitter i Audien, men den blir hengende etter sine tre rivaler i akselerasjonsøvelsene. Det er multitronic-girkassen som ødelegger sprintegenskapene. Dette er tydeligst fra stillestående, men også under mellomakselerasjon fra 70 til 100 km/t blir den stemplet som sinke.

V60 har naturlig nok det høyeste testforbruket – den har jo mest muskler – men avstanden ned til Audi er liten. Minst drikkfeldig er Mercedes C200, men et testforbruk på 0,66 liter/mil er uansett ikke oppsiktsvekkende lavt, så poengsankingen i forbruksdisiplinen er gjennomgående lav hos alle fire deltakere.

Ikke billig

Våre fire testbiler viser et uvanlig stort sprik når det gjelder pris – og for første gang på svært mange år er BMW den billigste bilen.

Ofte har BMW-importøren hengt på så mye ekstrautstyr på sine testbiler at prisen havner på topp selv om basisprisen i utgangspunktet ikke er så ille. Denne gang er det BMW som har både gunstigst basispris og lavest pris av våre konkrete testbiler.

Mercedes tar «kaka» denne gang – en kake med bismak. Prisen sørger for at C200 ikke har sjanse til å nærme seg førsteplass i denne testen. Ekstrautstyret beløper seg til ubeskjedne 263 000 kroner, mer enn 60 prosent av bilens basispris med denne motoren.

Utstyr på topp

Utstyr og pris er gjerne to sider av samme sak. Her stemmer ikke dette helt, for utstyret på vår C200 kan ikke forsvare den stive prisen. Men bevares, når utstyret omfatter AMG sportspakke, avstandsradar, intelligent lyssystem, panorama glasstak, ryggekamera, parkeringssensorer og blindsonevarsling, lar vi oss begeistre. Men all moro koster flesk.

Derfor er det V60, den nest dyreste av testbilene, som har den mest imponerende utstyrslisten. Spesielt imponerende er det omfattende sikkerhetsutstyret med City Safety, av generasjon to, i spissen.

Systemet ikke bare varsler hvis avstanden til forankjørende bil reduseres fort, det sørger også for å aktivere bremsene og om nødvendig stoppe bilen helt.

Blindsonevarsling, trøtthetsvarsling, fotgjengervarsling, xenonlys, ryggesensor og oppvarmede både for- og bakseter er andre detaljer på listen.

Den eneste ulempen er at du noen ganger føler at du øvelseskjører med faren din, det piper, rister og blinker så fort du gjør noe annet enn hva som er regnet som god kutyme i det svenske folkhemmet.

V60 er den eneste av testbilene hvor ryggen på passasjersetet foran kan felles fremover, slik at maksimal lastelengde blir hele 267 cm.

I den andre enden av skalaen, bekrefter BMW at pris og utstyr henger sammen. Den har den mest beskjedne utstyrslisten, og den laveste prisen. Den er for eksempel den eneste av de fire som ikke er utstyrt med navigasjonssystem. Men xenonlys, sportsseter foran, M Sportsfjæring, parkeringssensorer bak og regnsensor er strengt tatt langt viktigere.

Vår Audi A4 har ekstrautstyr for ”bare” 106.000 kroner, det vil si på samme nivå som vår BMW. Den største enkeltposten er S line sportspakke til 34.000 kroner. Dette omfatter senket sportsunderstell, 18-tommers alufelger, sportsseter, sportsratt, dekor i børstet aluminium og sort innvendig taktrekk.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Audi A4

- Testvurdering og poeng BMW 318

- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C200

- Testvurdering og poeng Volvo V60

Powered by Labrador CMS