Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris

Småsjarmører på hjemmebane - del 2

Tre småbiler med bensinmotor legges under lupen denne gang. "Jentenes beste venn", sier noen. Fullgodt alternativ som familiens bil nummer to, sier andre.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1
Funksjonelt førermiljø


I hvilken av de tre bilene sjåføren finner seg best til rette, er snakk om smak og behag. Ingen av førermiljøene er «dårlige» eller uoversiktlige – det handler om litt forskjellige stilarter.

Kia Rio har mange praktiske oppbevaringsrom. Den byr også på en fin detalj som ikke finnes hos de to andre, nemlig varme i rattet. Ren luksus på kalde vinterdager. Vi skulle gjerne hatt noe mer å gå på når det gjelder lengdereguleringen av rattet.

Toyota Yaris har det mest særpregede dashbordet, store, tydelige instrumenter og gode seter. Sittestillingen er likevel ikke optimal, både på grunn av snau lengderegulering på rattet og på grunn av utformingen av fothvileren.

Volkswagen Polo har alt i alt den beste ergonomien, til tross for noe korte sitteputer. Instrumenter, brytere og hendler er logisk plassert og er lette å betjene.

Når det gjelder sikt fra førerplassen er det ting å reagere på hos alle tre: Polo har overraskende små sidespeil. I Yaris dekker vinduspusseren for lite av bakruta. Rio har bra fjernlys, men mindre bra nærlys.

Den nye Yaris er ellers et eksempel på at det ikke er alle fremskritt som går fremover. Mange av de praktiske smårommene rundt førermiljøet, som var typiske for forgjengeren, er borte. Det samme gjelder den fleksible løsningen med skyvbart baksete som nå er ofret for å få plass til den kommende hybriddriften.

Vi små en alen lange

Selv om småbilene er blitt stadig større i takt med nye modellgenerasjoner, er ikke dette biler du kjøper på grunn av verken rommelige plassforhold eller høy tillatt tilhengervekt.

Når det er sagt, hvis baksetet benyttes til bagasje, gir disse bilene absolutt akseptabelt lastevolum for to personer. For det er spesielt når det gjelder bakseteplass og bagasjerom at de skiller seg fra sine større søsken Ceed, Auris og Golf.

Rio er størst utvendig og har lengst akselavstand, men den makter ikke å utnytte dette til noe overtak over de to konkurrentene når det gjelder benplass og bagasjevolum.

Yaris har noe mer beskjedent lastevolum enn de to andre når bakseteryggen legges ned, men maksimal lastelengde er slett ikke verst, til småbil å være.

Polo kan skilte med den høyeste nyttelasten av de tre – 481 kg er bare 9 kg mindre enn i BMW X1 xDrive – mens bagasjerommet er 70 liter mindre enn i Golf. Polo har også litt større bredde i kupeen og hakket bedre benplass i baksetet enn de to andre.

Alle tre har en viss fleksibilitet ved at du kan velge mellom to gulvhøyder i bagasjerommet. Nytteverdien er begrenset, for i praksis betyr dette at du deler et lite bagasjevolum i to enda mindre rom.

Tørste hester

Alle testbilene har bensinmotorer med ytelse under 100 hk, motorer som kommer relativt gunstig ut av myndighetenes justering av bilavgiftene fra årsskiftet.

Til tross for et visst sprik i ytelsene (85 hk i Rio, 90 i Polo og 99 i Yaris), viser de tre ganske likt forbruk, i hvert fall når det gjelder fabrikkens oppgitte tall basert på den standardiserte EU-syklusen.

I praksis viser minstemann, altså Rio, det høyeste testforbruket, og dermed også størst avvik mellom teori og praksis. Testforbruket ligger forholdsvis høyt på alle tre bilene, og dette må ses i lys av at testen ble kjørt i temperaturer ned mot 14 kuldegrader.

Mens testens Polo og Yaris har automatgir, har Rio femtrinns manuell kasse som er standard sammen med denne bensinmotoren. Velger du Rio med dieselmotor, er den kombinert med sekstrinns kasse. Vil du ha automatgir på Rio, er eneste mulighet den større 1,4-liters bensin-motoren med 109 hk.

LES VIDERE:

- Del 1
- Del 3
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Rio
- Testvurdering og poeng Toyota Yaris - Testvurdering og poeng Volkswagen Polo

Powered by Labrador CMS