-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tett i toppen
Kan Toyota Avensis med fersk ansiktsløftning matche sin nære konkurrent gjennom mange år, Volkswagen Passat? Etter å ha kjørt de to rivalene gjennom våre testdisipliner, var resultatet – til overraskelse for noen – svært jevnt.
Først publisert i Bil 4-2012.
Volkswagen Passat og Toyota Avensis har vært blant de desiderte bestselgerne i den viktige firma- og familiebilklassen gjennom mange år, med førstnevnte på topp de aller seneste årene.
Vi valgte minste dieselmotor på våre testbiler, med andre ord; ujålete og folkelige bruksbiler. I denne klassen er det diesel som gjelder. I fjor ble det registrert 4608 nye Passat i Norge – klassens bestselger – med en dieselandel på hele 96 prosent.
Avensis kunne vise til et salg på 3764 biler, og her var dieselandelen 71 prosent. Ingen tvil om at det handler om bestselgere, og det er også verdt å merke seg at det selges nesten bare stasjonsvogner, ikke sedaner, av disse bilmodellene.
Toyota håper å kunne utfordre Passat som bestselger på det norske markedet når de nå gir gass med sin oppgraderte Avensis. Nykommeren er mer dynamisk – både i utseende og kjøreopplevelse – enn forgjengeren. Visuelt fremstår den som bredere og lavere, samtidig som nye lykter og pyntedetaljer i krom gir et mer eksklusivt inntrykk.
Bedre kjøreegenskaper
Da vi i 2008 kjørte forrige generasjon Avensis i test, skrev vi: «Styringen er for dvask til å gi god tilbakemelding fra underlaget. Alt i alt mener testlaget at kjøreegenskapene ligger på det jevne, uten spesiell appell til de kjøreglade».
Nå har testlaget endret oppfatning, for Avensis har fått et merkbart løft i de dynamiske egenskapene. Den har god balanse i chassiset, velfungerende hjuloppheng og akseptabel styrefølelse. Kjøreegenskapene ligger fortsatt på den komfortable siden av sportslighet, men i denne disiplinen ligger Avensis nå fullt på høyde med Passat.
Hva skyldes denne forvandlingen? Jo, det er ingen tvil om at det er i chassiset Toyota har lagt pengene under ansiktsløftningen.
Uten å gå alt for mye i detaljer, kan vi nevne at demperne både foran og bak er endret for å bedre veigrepet, stabilisatorstaget bak har fått kraftigere dimensjon for å minske krengningen, karosseriet er stivere og styringen er noe mer kontant. Alt dette er gjort uten at det i merkbar grad har gått på bekostning av komforten.
Trygge vinterbiler
Likevel, verken Passat eller Avensis rekker helt opp til den klasseledende Ford Mondeo når det gjelder de dynamiske egenskaper generelt, og styrepresisjon spesielt. Både Avensis og Passat er biler som er mer egnet til komfortable langturer enn til aktiv, sportslig kjøring på svingete veier.
Men en ting iler vi til med å understreke. Etter å ha kusket de to ekvipasjene gjennom cirka 60 mil, hvorav et titall mil på realt vinterføre, er vi fulle av beundring over de to testbilenes evne til å ta seg frem på en tillitsvekkende, forutsigbar og trygg måte på både snø og is.
Ettersom begge bilene var skodd med samme piggfrie dekktype, Conti VikingContact 5, var det mulig å bedømme bilenes oppførsel uten å måtte ta høyde for at ulike dekk ga sprikende tilbakemeldinger.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat