Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Noen få cabriolet-entusiaster kjører åpent hele året. Vi andre kan nå endelig la sola varme issen og rope

Publisert

- Innledning

Med stofftak, bensinmotor, manuelt gir og fire seter har Golf egentlig alt man forventer av en klassisk cabriolet.

Bortsett fra grillen og interiøret er det lite som skiller VW-nykommeren fra Audi A3 cabriolet. Både akselavstanden og utvendig lengde er nøyaktig like på de to.

Som cabriolet betraktet er Golf ganske så rask. Ikke når det gjelder akselerasjon med denne minste motoren, men når vi snakker om åpne- og lukketid på det motordrevne taket. Mens en cabriolet med ståltak trenger drøyt 20 sekunder for å folde det opp fra eller ned i bagasjerommet, nøyer Golfen seg med under halvparten av tiden. Du kan også gjøre jobben mens du kjører, bare hastigheten holder seg under 30 km/t.

Harald A. Møller AS har satt tre bensinmotorer og én dieselmotor på menyen: 1,2-liter TSI med 105 hk, 1,4-liter TSI med enten 122 eller 160 hk samt 1,6-liter TDI med 105 hk. Vi kjører her den minste bensinmotoren som er kombinert med sekstrinns manuell kasse.

Krever turtall

Dette er riktig valg hvis du vil holde prisen nede, men vær oppmerksom på at motoren må ha turtall for å vise sitt beste – den har ikke mye å by på når turtallet synker under 1500 o/min.

Det betyr at bilen er ganske så kvikk under akselerasjon fra stillestående – da holdes jo turtallet oppe. 11,7 sekunder fra null til hundre er slett ikke verst med så beskjeden motor.

Den sliter mer under mellomakselerasjon når turtallet er moderat, for eksempel fra 70 til 100 i femtegir, en øvelse som vi ikke klarte å klokke inn på bedre tid enn 12,1 sekunder. Det betyr at du bør jobbe litt med girspaken under forbikjøring på landeveien.

Skjulte veltebøyler

Sikkerheten er godt ivaretatt med kollisjonsputer foran og på sidene samt knekollisjonspute på førersiden. De tidligere, ukledelige «targa-bøylene» er borte, og nå er veltebøylene skjult bak setene. De skytes ut i løpet av 0,25 sekunder når det er behov, det vil si når bilen er i ferd med å tippe rundt eventuelt samtidig med at kollisjonsputene løses ut.

Støy er heller ikke noe tema her. Med vindskjermen montert over bak-setet og siderutene oppe, er lyd-nivået akseptabelt – og det er nesten trekkfritt. Støyen kommer fra trafikken utenfor. Det er problemfritt å føre en samtale med medpassasjeren i motorveihastigheter.

Intet pakkesel

Et bagasjerom på 250 liter betyr at Golf cabriolet ikke er noen lastebil, men et par detaljer gir likevel stjerne i margen sammenlignet med noen andre cabrioleter. For eksempel kan den todelte bakseteryggen legges ned, slik at volumet blir mer fleksibelt, selv om åpningen til baksetet er ganske trang.

Et viktig punkt er at stofftaket ikke påvirker volumet i bagasjerommet – bagasjeplassen i Golf er den samme uansett om taket er oppe eller nede. Dessuten er nyttelasten 429 kg, og hvis du skulle ha behov for å bruke denne Golfen som trekkvogn, er tillatt tilhengervekt 1200 kg.

Til sammenligning har Renault Mégane CC med 1,5-liter dieselmotor med 110 hk en maksimal nyttelast på beskjedne 289 kg samtidig som maks tilhengervekt er 750 kg.

Sportsseter foran og vindskjerm hører til standardutstyret. Vår prøvebil er satt opp med en del ekstrautstyr, hvor adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys er den dyreste enkeltposten. Andre detaljer er skinninteriør, p-sensorer foran og bak samt sportspakke.

LES VIDERE:
- Innledning
- Renault Mégane CC
- Testvurdering og poeng Renault Mégane CC
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf

Powered by Labrador CMS