Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant

Back in black - del 1

Sorte biler gir ikke fargerike bilder, men bak rattet koser vi oss uansett bilenes utvendige drakt. Med BMW 320d i helt ny stasjonsvognutgave var det naturlig å matche den mot rivalene

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Ferskt og mindre ferskt

BMW-designerne følger samme oppskrift som kollegene hos Volkswagen benytter på Golf: Evolusjon fremfor revolusjon – du skal ikke være i tvil om opphavet.

Men når den nye 3-serie Touring står ved siden av forgjengeren, ser du likevel den markerte utviklingen. Bilen har vokst med nesten 10 cm i lengden, samtidig som akselavstanden er økt med 5 cm. Det sistnevnte gir seg utslag i 30 liter større bagasjerom og det merkes i praksis at passasjerene i baksetet kan nyte godt av et par centimeter bedre benplass.

Det er drøyt fire år siden Audi A4 Avant kom i ny tapning, men etter at vi i forrige test antydet at A4 nærmet seg en «best før-dato», fikk den en ansiktsløftning i fjor høst.

Riktignok ble det i liten grad gjort noe «midt i trynet», men motorene ble revidert for å spare dråper. Mange av de elektroniske støttesystemene som vi kjenner fra A8, A7 og A6 kom på plass også i A4.

C-Klasse stasjonsvogn var ny høsten 2007, og gjennomgikk en solid ansiktsløftning i fjor vår. Volvo V60 kom som helt ny modell høsten 2010, og sammenlignet med den ferske 3-serien merkes det at to år har gått, blant annet ser vi det i kvaliteten på de digitale instrumentene.

Sjåførens plass


Vi kjenner ingen av bilenes interiørdesignere personlig, men vi våger påstanden at de har gått på fire ulike skoler. Her finner vi fire forskjellige stilretninger.

Førermiljøet på BMW 320 har fått en solid fornyelse. Det er ryddig, gir meget høy kvalitetsfølelse og ergonomien er god. Her finner vi også de beste setene, med regulering av så vel høyde, som lengde og vinkel på sittepute. Den store informasjonsskjermen øverst på midtkonsollen er lettlest og meget oversiktlig.

Audi A4 gir høy kvalitetsfølelse, med andre ord en typisk Audi med kanonbra finish. Den byr også på gode seter. Det er imidlertid mange knapper og brytere å forholde seg til, men mange av funksjonene betjenes via det velfungerende MMI-systemet eller med knapper på rattet.

Førermiljøet i C200 er ikke det mest oversiktlige – dashbordet og instrumentpanelet har i overkant mange knapper, brytere og elementer. Men grafikken på informasjonsskjermen er fin og moderne.

Ellers må vi gjenta et gammelt hjertesukk, når vi under en slik test går fra den ene bilen til den andre mange ganger daglig, er det uvant at en og samme hendel på venstre side av rattet benyttes til å betjene både blinklys og vindusvisker.

LES VIDERE:

Powered by Labrador CMS