-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Vi små en alen lange - del 1
Ikke la deg lure av barnesangen vi har valgt som tittel, for disse bilene er verken en alen lange eller egnet som eneste bil i barnefamilien. Men på 3,5 meter utvendig lengde er det grei plass for voksne par.
- Innledning
Lavt slagvolum
Begge bilene har ganske lik motorisering i praksis, med 85 hk (Picanto) og 75 hk (Citigo), kombinert med femtrinns girkasse.
Det oppgitte forbruket er henholdsvis 0,43 og 0,42 liter/mil. Men i seg selv er motorene forskjellige. Picanto har en 1,2-liters firesylindret motor, mens Citigo har en tresylindret 1,0-liter under panseret.
Disse småtassene har ingen problemer med å følge trafikken på landeveien, men vi sitter med en tanke om at det kunne vært fint med et sjettegir.
Denne følelsen er nok mer basert på lydbildet enn på optimal motorgange, i for eksempel Citigo ligger turtallet på 2200 o/min. i 80 km/t – og med et sjettegir ville turtallet falt ned til et nivå som ikke gavner trekkevnen.
Høyt testforbruk
Når det gjelder testforbruk er det bedre samsvar mellom teori og praksis i Citigo enn i Picanto, men med hen-holdsvis 0,47 og 0,55 liter/mil er vi ikke så veldig imponert.
Det er logisk at det er høyere forbruk i Picanto på grunn av høyere ytelse og høyere slagvolum, men forbruket pr hestekraft ligger likevel ganske høyt.
Mange småbiler kan vise til lavt CO2-utslipp, men motoreffektiviteten målt i forbruk pr hestekraft er vesentlig bedre hos mange mellomstore og store familiebiler. Citigo har et forbruk pr hk på 0,0056 liter/mil, mens BMW 520i Touring til sammenligning har 0,0042 liter/mil.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Picanto
- Testvurdering og poeng Skoda Citigo