-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi små en alen lange - del 1
Ikke la deg lure av barnesangen vi har valgt som tittel, for disse bilene er verken en alen lange eller egnet som eneste bil i barnefamilien. Men på 3,5 meter utvendig lengde er det grei plass for voksne par.
- Innledning
Lavt slagvolum
Begge bilene har ganske lik motorisering i praksis, med 85 hk (Picanto) og 75 hk (Citigo), kombinert med femtrinns girkasse.
Det oppgitte forbruket er henholdsvis 0,43 og 0,42 liter/mil. Men i seg selv er motorene forskjellige. Picanto har en 1,2-liters firesylindret motor, mens Citigo har en tresylindret 1,0-liter under panseret.
Disse småtassene har ingen problemer med å følge trafikken på landeveien, men vi sitter med en tanke om at det kunne vært fint med et sjettegir.
Denne følelsen er nok mer basert på lydbildet enn på optimal motorgange, i for eksempel Citigo ligger turtallet på 2200 o/min. i 80 km/t – og med et sjettegir ville turtallet falt ned til et nivå som ikke gavner trekkevnen.
Høyt testforbruk
Når det gjelder testforbruk er det bedre samsvar mellom teori og praksis i Citigo enn i Picanto, men med hen-holdsvis 0,47 og 0,55 liter/mil er vi ikke så veldig imponert.
Det er logisk at det er høyere forbruk i Picanto på grunn av høyere ytelse og høyere slagvolum, men forbruket pr hestekraft ligger likevel ganske høyt.
Mange småbiler kan vise til lavt CO2-utslipp, men motoreffektiviteten målt i forbruk pr hestekraft er vesentlig bedre hos mange mellomstore og store familiebiler. Citigo har et forbruk pr hk på 0,0056 liter/mil, mens BMW 520i Touring til sammenligning har 0,0042 liter/mil.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Picanto
- Testvurdering og poeng Skoda Citigo