Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept
Suzuki iV-4 Concept

Ny Norges-bil fra Suzuki

Nå skal Suzuki gjenoppfriske de kompakte SUVene sine igjen. Konseptbilen het iV-4, og det er ikke usannsynlig at importøren hadde vært i fistel – hvis vi hadde møtt ham.

Publisert Sist oppdatert

Det er kanskje ukjent for mange, men sjefen for RSA, Suzuki-importøren, har en egen evne til å beskrive glede. Det er kanskje ikke for sterkt sagt at det er han som har oppfunnet begeistring i forbindelse med en ny modell.

Han er også mannen som har klart å selge flere biler enn det som burde vært mulig ved, for eksempel, å legge til «Norges-pakken» på en så medrivende måte at det er ingen som kommer på å spørre om hva «Norges-pakken» egentlig er.

Dette, bare for å fortelle at i Frankfurt viste Suzuki en konseptbil som helt klart følger fabrikkens stolte tradisjoner innen området Kompakte SUVer.

Allgrip
Den loves på markedet i Europa i 2015, og vil blant annet inneholde det nye 4x4-systemet som kalles Allgrip, og som finnes i den flunkende nye SX4 S-Cross (som sannsynligvis vil være Norges-bilen helt til den nye kommer).

Da jeg først møtte den trodde jeg den het IV-4 og kunne ikke forstå hvorfor fire skulle skrives med latinske tegn også. Nå er det altså liten i i starten – den står for individualitet, V’en står for kjøredoning (vehicle) og 4-tallet for firehjulsdrift – bare så det er avklart.

Det er jo også opplagt at denne følger rett i hjulsporene etter LJ-serien fra 1970, Vitara i 1988, Jimny i 1998 og Grand Vitara i 2005. Med slike forfedre er det jo heller ikke sikkert at iV-4 blir det endelige navnet.

Nøkternt
Nå er det ikke noe bemerkelsesverdig ved den nye modellen – hadde det vært det er jeg ikke sikker på at importøren hadde visst hvordan han skulle håndtert det.

Alt er greit og rett fram, og vi blir lovet både soliditet, fremkommelighet, og motorer som vil representere klassens laveste utslipp.

Bildene viser et utseende som ikke er noe å slenge noe som helst i taket for, og vi kan trygt regne med at det som har et visst konsept-preg, spesielt fronten kanskje, nok vil bli tonet litt ned.

Men layouten slik vi møter den her, og målene, tror jeg vil bli beholdt helt frem til debuten. Så for at du skal få en fornemmelse av hvor stor plass den nye Norges-bilen skal ta i garasjen din kan vi gjengi følgende:

Lengde: 4215 millimeter på toogenhalv meters akselavstand. Bredde: 1850 og høyde 1665 mm. At den står på 235/55R20 hjul her behøver man nok ikke ta så alvorlig. Den dimensjonen er den enkleste å gjøre noe med.

Powered by Labrador CMS