-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Italiensk brukskunst
Det å parkere en 159 utenfor huset må kunne regnes som en utsmykning, men tør du kjøpe brukt Alfa Romeo?
Først publisert i Bil 10-2013.
Skiftende importører, og utfordringen ved å skape gull av entusiasme har gjort den moderne Alfa Romeo-historien lett brokete. Likevel ligger det et drøyt femtitalls utgaver av 156 og godt over 100 159er til salgs på Norges største bruktbilside.
Vi konsentrerer oss om 159, som ble lansert på bilutstillingen i Genève i 2005, som en erstatning for 156. Bilen er bygget på en plattform som ble utviklet sammen med GM, men som ut over konseptutgaven av Insignia, i produksjon bare har blitt brukt av Alfa Romeo til 159, Brera og Spider.
159 kom i to karosserivarianter, sedan og den vanligste her hjemme, Sportwagon.
Mest diesel
Til tross for historien til Alfa som et sportsbilmerke, er det diesel som har vært det helt dominerende valget på motorsiden. Enten 1,9-literen vi kjenner fra Opel med 120 hester i 8-ventilsutgave, eller 150 med 16 ventiler. En toliter finnes også, da med 170 hester. På topp i dieselutvalget finnes en 2,4-liter med 200 eller 210 hestekrefter.
Noen få bensinbiler finnes også, enten med 1,9-liter og 160 hester eller den store 3,2-liters V6eren som også leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Noen eksemplarer er levert med den moderne 1750-motoren med turbo, som ble en del av motortilbudet fra 2009 – en superfin motor som etter vår mening kler denne bilen perfekt.
Kjøreglede
Det skal mye til for ikke å kose seg bak rattet i en 159. Seter og justeringsmuligheter er faktisk bedre her enn i en nyere Alfa som Giulietta, og førermiljøet står ikke noe tilbake for den utvendige designen. Forsetene har god sidestøtte, men uten at det går ut over komforten. Kommer du fra en tysk premiumbil kan det likevel hende du lurer litt på ergonomien for enkelte brytere og valget av materialkvalitet og sammenføyninger om du lar fingrene vandre litt rundt.
159 er en relativt stor bil utvendig, 4,66 meter lang, men likevel trang i baksetet – vi snakker heller ikke om tidenes beste plassutnyttelse i bagasjeromsavdelingen. Lasteterskelen er også høy, noe som sjelden er noe pluss for en stasjonsvogn. Form har nok fått lov å gå foran funksjon ved enkelte løsninger.
Ute på veien oppfører 159 seg som en sportsvogn skal gjøre, stabil og med en strålende styrefølelse. Finner du deg en åpen, svingete landevei, er det lett å finne flyten. I vinterlandet Norge kan det være verdt å huske på at markfrigangen er lav, særlig på Ti-versjonen som er ytterligere senket.
Noen biler finnes med automatkasse – prøvekjør og vær helt sikker på om det er noe du ønsker deg, den oppleves som treg og ødelegger etter vår mening mye av kjøreopplevelsen.
Evig eies kun et dårlig rykte
Skulle man høre på de mest Alfa-skeptiske, virker det som om vi snakker om både pest og kolera, men realiteten er nok som vanlig noe mer nyansert. Flere rapporterer om rykkete gange på sin 159 og skramlelyder fra interiøret er nok heller ikke uvanlig. Enkelte elektronikkfeil rapporteres også, særlig er det fartsholder og vindusheiser som har vært utsatt, så sjekk at dette fungerer.
Dieselmotorene er kjent for å være driftsikre og relativt problemfrie så lenge du passer på å følge opp intervall for skifte av registerreim. En kjent feil har imidlertid vært ERG-ventilen på 1,9-literen som går tett. Når det gjelder bensinmotorene har ikke disse reim, men kjede – likevel har de vært rammet av en del problemer ved at kjedene har strukket seg og måtte byttes.
Rustbeskyttelsen er ifølge svenske Vi Bilägere ikke av de beste i klassen, blant annet mangler det innvendig rustbeskyttelse i hulrom. De peker også på bakskjermene som har en «innbrett» som sammen med innerskjermer i filt kan ta vare på fuktighet. Selv om ingenting tyder på at 159 er rammet av store rustproblemer, kan det være smart å sjekke et objekt grundig, og finn gjerne et eksemplar som har fått en runde med etterbehandling.
Mye bil for pengene
Selv om mange norske Alfa-eiere kommer i kategorien entusiaster, er et litt frynsete rykte med på å holde bruktbilprisene nede. Det betyr at det er mulig å finne et fint eksemplar med diesel for mellom 150.000 og drøyt 200.000 kroner. Ikke stort dyrere enn å gå på en mer tradisjonell kunstauksjon.
Fakta om Alfa Romeo 159