-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Koreanske C-momenter
To koreanske biler stiller til start i denne testen. Begge er stasjonsvogner i kompaktklassen – det såkalte C-segmentet – og begge har navn som begynner på C.
Først publisert i Bil 4-2013.
Kompaktklassen, hvor Volkswagen Golf er sjefen, får stadig nye elever. Med andre ord tøffere konkurranse. Denne gang er det Chevrolet Cruze som er det nye fjeset, mens Kia Cee’d har fått en make-over siden sist.
Cruze er ny i Norge, men ble lansert som sedan allerede våren 2009. Den er bygget på samme plattform som Opel Astra, og er en av de mer populære småbilene i USA. Stasjonsvognutgaven hadde premiere under Genéve-utstillingen i fjor.
Det viser seg etter hvert som vi kjører testen at de to bilene er overraskende like på mange områder. Det er lite som skiller når det gjelder kjøreegenskaper, og plassen i både kupé og bagasjerom er forholdsvis lik.
Som et ledd i bestrebelsene på å spare dråper, med andre ord å senke CO2-tallet, er begge utstyrt med start/stopp-funksjon. Det merket vi ikke noe til ettersom det var mellom 11 og 18 kuldegrader under vår testkjøring. De fleste start/stopp-systemer virker bare ved temperaturer ned til null, noen få har en grense ved 3 kuldegrader.
Sjåførens plass
Cee’d viser seg fram med det som kan sies å ha blitt en Kia-spesialitet, nemlig store, lettleste instrumentklokker. Den har også bedre finish og bedre materialkvalitet på dashbordet. Førersetet har elektrisk regulering med minne, og det er også regulerbar korsryggstøtte. Og i vinterkulda setter vi stor pris på at rattet er oppvarmet.
Førermiljøet i Cruze er ikke fullt så oversiktlig. Det er også mer hardplast i Cruze, noe som bidrar til at helhetsinntrykket av førermiljøet er litt mindre moderne enn i Cee’d. Skinnsetene har god sidestøtte i ryggen, og gir sittekomfort på et meget akseptabelt nivå.
De to er gode eksempler på bilindustriens manglende standardisering av funksjoner, knapper og brytere. Begge har multifunksjonsratt, men plasseringen av knappene for henholdsvis cruisecontrol og lydvolum er helt omvendt. På den ene sitter knappene for lyden på venstre side, på den andre på høyre side – og omvendt for cruisecontrol.
Støynivået i kupéen er litt lavere i Cee’d, men forskjellen er egentlig bare målbar under akselerasjon.
At Cruze er 17,5 cm lengre utvendig og har 3,5 cm lengre akselavstand, vises godt i bagasjerommet som er 7 cm lengre som femseter og hele 21 cm lengre med bakseteryggen slått ned, mens bredden er litt mindre enn i Cee’d. Det oppgitte lastevolumet går i Kias favør, mens ståhøyden under den åpne bakluka på Chevrolet Cruze er i snaueste laget for de høyeste av oss.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Chevrolet Cruze
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd