Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Auris er her i helt ny drakt, og det er hybrid som vil selge best. Det betyr at vi denne gang matcher kombinasjonen bensin-/elmotor mot Astra og Golf med bensinmotorer med tilsvarende friske takter under panseret.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

test en gang tidligere, i Bil nr. 1 i år, med 105 hk dieselmotor. Der fikk Golf bryne seg på et knippe av både folkelige kompaktbiler og premium-konkurrenter.

Som vi skrev den gang, er det når du setter deg til rette bak rattet at du med det blotte øye virkelig merker at Golf virkelig har fått et løft sammenlignet med forgjengeren. Til tross for tilsynelatende små forandringer, er førermiljøet blitt mer moderne, og med premiumnivå på finish og kvalitetsfølelse.

Bredden i forsetene er merkbart bedre enn hos de to rivalene, og benplassen i baksetet er også hakket bedre. Takhøyden i baksetet er hele 5-6 cm bedre, og av disse tre bilene er det faktisk bare Golf som byr på akseptabel sittekomfort for voksne i baksetet.

Barnefamilier vil også sette pris på at bakdørene kan åpnes i nesten 90 graders vinkel, noe som gir enklere tilgang når barn skal settes inn og tas ut fra barneseter.

Under panseret sitter den moderne bensinmotoren med 140 hester, og det betyr at denne bilen er utstyrt med den avanserte uavhengige multilink-bakakselen. Versjonene med mindre motor, som vi kjørte i forrige test, er utstyrt med den noe enklere torsjonsakselen.

Ute på landeveien viser Golf seg fram med meget fine kjøreegenskaper, noe som understrekes av en meget presis styring med nydelig styrefølelse. Balansen i bilen er imponerende – den er nå nesten på høyde med den klasseledende Ford Focus – og sammen med DSG-kassen danner motoren en meget harmonisk drivlinje.

Subjektivt opplever vi noe hjulstøy i Golf, men våre støymålinger kan ikke bekrefte dette. Både i 50 og 80 km/t leser vi av nærmest identiske decibelverdier i de tre bilene, og under akselerasjon er det nettopp i Golf at støyen er lavest.

Golfs liste over utstyr er meget rikholdig. Her finner vi blant annet at førersetet har massasje i korsryggen, bilen har adaptivt bi-xenonlys og automatisk blendingskontroll. Dessuten har den adaptiv cruisecontrol, det vil si at bilen automatisk holder avstanden til bilen foran.

Annet snacks på listen er sportsseter, panorama soltak og sportsunderstell – i tillegg til navigasjon og parkeringsassistent.
LES VIDERE:
Innledning
Opel Astra
Toyota Auris
Volkswagen Golf
Vårt valg
Testvurdering og poeng Opel Astra
Testvurdering og poeng Toyota Auris
Testvurdering og poeng Volkswagen Golf

Powered by Labrador CMS