Morgan i Genève

Morgan i Genève

Morgan i Genève

Morgan i Genève

Morgan 3 Wheeler

Morgan 3 Wheeler

Morgan 3 Wheeler

Morgan 3 Wheeler

Morgan 3 Wheeler

Morgan 3 Wheeler

Morgan 3 Wheeler

Morgan 3 Wheeler

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan 4 4

Morgan Aero Coupé

Morgan Aero Coupé

Morgan Aero Coupé

Morgan Aero Coupé

Morgan Aero Coupé

Morgan Aero Super Sport

Morgan Aero Super Sport

Morgan Aero Super Sport

Morgan Aero Super Sport

Morgan Aero Super Sport

Morgan Four Seater

Morgan Four Seater

Morgan Four Seater

Morgan Four Seater

Morgan Plus 4

Morgan Plus 4

Morgan Plus 4

Morgan Plus 4

Morgan Plus 4

Morgan Plus 8

Morgan Plus 8

Morgan Plus 8

Morgan Plus 8

Morgan Plus 8

Morgan Plus 8

Morgan Plus 8

Morgan Plus 8

Morgan Roadster

Morgan Roadster

Morgan Roadster

Morgan Roadster

Morgan Roadster

Morgan Roadster

Morgan Roadster

Morgan Roadster

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan Craftmanship

Morgan 2014!

Når jeg går bortom Morgan-standen på en bilutstilling, er det ikke for å oppleve store nyheter. Det er for å applaudere noen som er like tradisjons-sterke som Porsche 911. Men hva fant jeg? Jo, en 2014-modell.

Publisert Sist oppdatert

Det er herlig med noen som klarer å tviholde på tradisjonene som Morgan. Riktignok slår de til med en stor BMW-motor, eller limt aluminiums-chassis nå og da. De forsøker seg til og med på strømlinjer.

Men det er den klassiske Morgan, den som forholdsvis nylig (60-åene?) fikk rund radiator, men som ellers har holdt på formene fra de gikk over fra tre til fire hjul en gang på 30-tallet, som fortsatt er melk og brød.

Men så begynte ryktene å gå om at de jobbet med en ny Plus 4 til Genève-utstillingen. Det ble bekreftet i Autocar, «vår kraftigste Plus 4 noensinne» sa en talsmann for fabrikken.

Det hørtes ut som bomber og granater. For Plus 4, med sine så vidt over 900 kilo og karosseriramme snekret på limtre fra Moelven (sist jeg var på fabrikken), klarte seg utmerket med 2-liters firesylindret Ford med 145 hk.

Og, ganske riktig, der står jeg og ser ned på en Plus 4. 2014-modell står det. Og med liten skrift sto det hva det dreide seg om:

Nå er vi på 927 kg, nesten ingen endring, men hele 154 hestekrefter. Et meget bedre kraft/vekt-forhold. 0-100 på 7,5 sekunder og toppfart på ca. 190.

Jeg skal si verden går fremover. Hos Morgan, heldigvis, med meget små, nesten umerkelige skritt.

De hadde forresten oppgradert trehjulingen også.

Og siden det som vanlig ikke er særlig mer å fortelle derfra, og vi ikke skal rippe opp i sørgelige registreringstall her hjemme (fabrikken klarer allikevel å bli kvitt ca. 1000 biler/år), kan vi kanskje kaste oss ut i en orgie av ferske bilder fra den mest tradisjonsrike bilbyggeren i hele verden.

Powered by Labrador CMS