-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Passat Alltrack
En rekke bilprodusenter har lansert røffere spesialutgaver av sine stasjonsvogner for å fri til kundene som føler at de har behov for litt høyere bakkeklaring og firehjulsdrift – med andre ord landets hytteeiere.
- Innledning
Volkswagen Passat Alltrack har 3 cm høyere bakkeklaring enn på den vanlige Passat, den er økt fra 13,5 til 16,5 cm. Dessuten takler den noe brattere bakker uten å subbe, ved at «angrepsvinkelen» er noe større både foran og bak.
4Motion-systemet er det samme som i Tiguan, det vil si nyeste versjon fra Haldex. Den elektrohydrauliske lamellclutchen overfører inntil 50 prosent av drivkraften til bakhjulene etter behov. På veien til hytta kan du koble inn Offroad-programmet som sørger for optimal fremdrift når hastigheten er under 30 km/t. Men når det er sagt, ingen av disse bilene kan på noen måte kalles terrenggående ettersom de mangler lavgir.
Vi kjører her den største av to dieselmotorer, med 177 hester. Den minste, med 140 hester, kan ikke kombineres med DSG-gir. Den største forskjellen mellom de to merker du kanskje på akselerasjonen, for det skiller 1,5 sekund fra null til hundre.
Alt i alt bedømmer vi Alltrack til å ha de beste kjøreegenskapene av de tre testbilene. Den strålende DSG-girkassen gir sitt bidrag til dette inntrykket. Litt høyere tyngdepunkt og litt tyngre bil påvirker ikke kjøreegenskapene i merkbar grad sammenlignet med en vanlig Passat. Den elektroniske differensialbremsen XDS hører til standardutstyret på Alltrack, så du får litt hjelp til å redusere understyringen ved aktiv kurvekjøring.
Interiøret er meget oversiktlig, med god ergonomi. Vi vil si at førermiljøet er mer tilgjengelig enn i Opel og Subaru. Derimot er vi ikke imponert over en knøttliten informasjonsskjerm – det er bare å kaste et blikk på Opelen for å slå fast at utviklingen går fort på dette området.
Listen over standardutstyr er rikholdig, og inneholder blant annet trøtthetsvarsling, innfellbart tilhengerfeste, DAB-radio, 12-voltuttak i baksetet og oppvarmede spylerdyser. Nivået er likevel ikke like imponerende som på Opelen. Av detaljer du må over på ekstrautstyret for å få gleden av, kan vi nevne navigasjon og ryggekamera. Parkeringssensorer foran og bak, som er kjekt å ha, er også ekstrautstyr. Det samme gjelder adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Insignia Country Tourer
- Subaru Outback
- Volkswagen Passat Alltrack
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Opel Insignia Country Tourer
- Testvurdering og poeng Subaru Outback
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat Alltrack