-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Automatisk på alle fire - del 1
Forutsetning
- Innledning
Dette er biler som er skreddersydd for norske forhold, med sin høye bakkeklaring og firehjulsdrift. En grunn til at mange velger en SUV er at de sitter høyere enn i en vanlig stasjonsvogn, med god oversikt over trafikken.
Mitsubishi ASX er etter hvert en velkjent aktør i segmentet SUV-light. Men for de kundene som vil ha automatgir har altså ikke denne bilen stått på ønskelisten – før nå.
En detalj som skiller nykommeren Suzuki S-Cross fra den mer etablerte ASX, er at karosseriet er 5 cm lavere. Lengde og bredde er helt identisk, mens akselavstanden er 7 cm lenger i favør av ASX. Lavere karosserihøyde går ikke på bekostning av bakkeklaringen, her skiller det nemlig bare 1 cm.
Begrenset sikt
En ulempe med denne karosseriformen er at det er vanskelig å vite hvor bilene «begynner og slutter». Eksteriørdesignen går på bekostning av utsynet fra førerplassen, både ute i trafikken og ved parkering. Av disse to bilene er det på S-Cross at lav bakrute og bred C-stolpe reduserer siktsonene mest.
Det er derfor ikke tilfeldig at begge testbilene er utstyrt med ryggekamera. Siktproblemet er minst i ASX, rett og slett fordi designerne har latt blyanten løpe i en noe mer fornuftig linje bakover.
Vi har tidligere hevdet at interiøret i ASX ikke vil gå inn i historien som noen minneverdig designperle. Sånn sett kan vi plassere S-Cross i samme bås – men ikke misforstå oss, førermiljøet i begge bilene er enkelt og funksjonelt. Skinnsetene i ASX er litt for glatte til å by på fullgod sidestøtte, og dessuten savner vi mulighet for å kunne vinkelregulere sitteputa mer i bakkant.
Lasteplass på det jevne
Bagasjevolumet er nærmest identisk hos de to, men er det lasteplass du prioriterer, er det mer å hente hvis du velger en vanlig stasjonsvogn i kompaktklassen. Bagasjerommet i Suzuki C-Cross rommer for eksempel 175 liter mindre enn i Golf stasjonsvogn.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Suzuki SX4 S-Cross