-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW i3
Selv med fulladede batterier kan du ikke legge mer ambisiøse planer enn at neste ladepunkt må ligge innen en radius på 13 mil, helst enda nærmere på vinterstid. Her snakker vi om en ladet duell.
- Innledning
BMW har ikke akkurat ledet an i kampen om elbil-kundene, så langt, selv om de er en av verdens fremste bilprodusenter. Så når BMW nå kommer på banen, har vi derfor høye forventninger til kjøreegenskaper, stil og komfort.
Det vi allerede tidlig under testkjøringen kan notere i testprotokollen, er at dette er en ultramoderne elbil som er langt mer komplett og har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn Volkswagen e-Up. Kanskje er den i øyeblikket den mest moderne elbilen på markedet, men om den er mer futuristisk og luksuriøs enn Tesla Model S er det nok mange meninger om.
For å spare vekt har BMW i stor grad benyttet karbonforsterket plast og aluminium i den avanserte konstruksjonen. I interiøret er det benyttet miljøvennlige eller resirkulerte materialer i dashbord og paneler. Den gir et påkostet inntrykk. I tillegg til at i3 er lett, er den også praktisk talt rustfri.
Dørløsningen er også kreativ, med «halve» bakdører uten dørstolper som gir lett adkomst til baksetet. Løsningen er likevel ikke veldig praktisk, for bakdørene kan ikke åpnes uten at fordørene åpnes først.
I førersetet sitter vi høyt, og med god oversikt. Start/stopp-knappen har etter vår mening fått en dum plassering, delvis skjult bak rattet oppe til høyre. Det tar litt tid å venne seg til om man skal strekke hånden bak rattet eller stikke en finger inn gjennom rattet når motoren skal startes og stoppes. På samme sted sitter også girvelgeren, også den krever tilvenning fordi den skal vris, ikke skyves.
Kjøreopplevelsen er langt mer sportslig enn i for eksempel Nissan Leaf – og definitivt mer enn i testrivalen Volkswagen e-Up. Den kraftige akselerasjonen, null til hundre går unna på 7,2 sekunder, understreker det sportslige preget.
Elektromotoren sørger også for kraftig motorbremsing, en funksjon som samtidig sørger for regenerering av energi som ledes tilbake til batteripakken. BMW i3 bremser kraftig ned, helt til bilen stanser hvis gasspedalen ikke røres. Med litt trening og omtanke kan du faktisk kjøre gjennom hele byen uten å berøre bremsepedalen.
Ikke bli forvirret hvis du leser utenlandske bilmagasiner med omtale av i3 med bensinmotor. På andre markeder leveres nemlig bilen også i en utgave med rekkeviddeforlenger, hvor en 2-sylindret motor med 0,65-liters volum og en ytelse på 34 hk sørger for å lade batteriene ved behov.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW i3
- Volkswagen e-Up
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng BMW i3
- Testvurdering og poeng e-Up