-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Rapid Spaceback
Forholdsvis rommelige, og med små motorer – den minste har 0,9 liters volum og to sylindere – denne duellen kunne like gjerne hatt tittelen "mye bil for pengene".
- Innledning
Spaceback-begrepet kan virke forvirrende for mange. Skoda Rapid Spaceback er nemlig ikke en stasjonsvogn, som man kunne tro. Selv om bakparten har en form som minner om en stasjonsvogn, er bilen 18 cm kortere og har over 100 liter mindre bagasjerom enn Rapid kombikupé. Snakk om space…
Den tsjekkiske deltakeren har det beste førermiljøet av de to. Selv om det også her er brukt en del hardplast – det handler jo om billige biler – sitter vi med en langt bedre kvalitetsfølelse, dette ser ikke så billig ut.
Det er bedre oversikt over førermiljøet enn i Fiaten. Det er lettleste instrumenter, og det meste er funksjonelt. Dessuten er det bedre sittekomfort, uten at det på noen måte er snakk om noen luksus.
Rapid Spaceback byr ikke på noen genuine løsninger når det gjelder seter og plassutnyttelse, bortsett fra at du kan velge to alternativer på høyden i bagasjerommet – med andre ord løst gulv som kan plasseres i to høyder. Plassert på øverste nivå blir det tilnærmet flatt gulv i lasteavdelingen når bakseteryggen legges ned.
Motoren er villig, men den må ha litt turtall før den våkner. Trekkevnen, altså dreiemomentet, er merkbart høyere enn hos konkurrenten, uten at det kan kalles imponerende. Motoren er ikke like masete som i Fiaten, og hestene er heller ikke like drikkfeldige. Her fikk vi et testforbruk på 0,70 liter/mil, som «bare» ligger 37 prosent høyere enn fabrikkens offisielle tall ved blandet kjøring.
I denne sammenhengen må vi heller ikke glemme at Rapid Spaceback veier 150 kg mindre enn Fiat 500L. Slik slår som regel positivt ut på så vel forbruk som kjøredynamikk.
Kjøreegenskapene er likevel helt på det jevne – men for bilens typiske målgruppe er det sannsynligvis bra nok. Vi antar at både plassforhold og pris, og det faktum at bilen er lettkjørt – står langt høyere på prioriteringslisten enn de dynamiske egenskapene.
LES VIDERE:
- Innledning
- Skoda Rapid Spaceback
- Fiat 500L
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Skoda Rapid Spaceback
- Testvurdering og poeng Fiat 500L