-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Premiereflom fra Beijing
For journalistene var årets Beijing-utsiling et mareritt. Ikke først og fremst fordi det var så utrolig mange nye modeller der.
Bilutstillinger i Kina, selvsagt de store i Beijing og Shanghai (hvert annet år), men også de i provinsene, kommer naturlig nok opp på listen over verdens viktigste. Markedets størrelse og salgsutviklingen der, garanterer jo slike plasseringer.
Og produsentene bidrar sterkt, det var vel flere nyheter der enn vi vil se på Detroit, Genève og Paris samlet i år.
Men av en eller annen grunn hadde arrangørene kortet ned antall pressedager fra de vanlige to, til bare en. Og i tillegg gjør Den Store Kinesiske Firewall sitt til at båndbredden heller blir ganske smal, kommunikasjon var med andre ord ikke noen spøk.
Globale aktører
Men la oss allikevel dra gjennom de viktigste nyhetene fra de produsentene vi kjenner her hjemme.
Volkswagen, som satser og satser og satser på Kina (4 millioner biler skal de bygge der i 2018), viste det de kalte New Midsize Coupé, en slags liten Passat CC som skal angripe CLA fra Mercedes direkte.
Dette er ikke et konsept, den skal bygges både i Mexico og i Kina, sannsynligvis fra slutten av neste år.
Søsteren, Audi, som ikke akkurat satser mindre på Kina, viste en SUV som skal bli en integrert del av den nye TT-familien.
Dette er den bilen mange tidligere har rapportert som Q4, men det navnet eies av Alfa Romeo. (Kanskje det er derfor Ferdinand Piëch så gjerne vil kjøpe Alfa?). Sannsynlig navn når den kommer i produksjon er TTQ.
Fiat viste flere Jeep-konsepter, først og fremst for å blåse i luren og meddele at fra neste år skal de produsere i Kina. En ny fabrikk settes opp, med kapasitet på 60.000 biler/år, men de aller største og de aller minste skal fremdeles importeres.
BMW-visjon
BMW vet hvor de finner Bling-land, så de lanserte sin kommende 9-Serie i Beijing. Vision Future Luxury het konseptbilen.
Med 5,5 meter er den 28 cm lenger enn langakselavstandutgaven av 7-Serien! Det er mange elementer fra Pininfarinas BMW-baserte Gran Lusso Coupé fra 2013 her. Det skal bli spennende å se Mercedes svare senere i høst med sin kommende, lange Maybach S600.
Vi får vel ta med at BMW også viste en revidert Mini Paceman.
Mercedes svarer
I Beijing slo Mercedes til med en parafrase over BMWs X6 – Concept Coupé SUV het den. Den underlige oppskriften med å plassere en ganske lekker coupé oppå noe som ser ut som det kunne takle Baja 1000, har åpenbart smittet.
Mer progressiv er den elektriske Denzaen de har bygget sammen med BYD. El-biler får subsidier som tilsvarer en tredel av bilens pris i seks store kinesiske byer nå.
Amerikanere på plass
Luksus var også tema rundt Lincolns nye MKX – første gang Lincoln har presentert en ny modell utenfor USA, mens Ford viste en rent kinesisk SUV, Everest Concept kaller de den. Den skal bygges lokalt av Jiangling Motors.
GM var mer tilbakeholdende, de debuterte den nye Cruze – men fortalte samtidig at de nå skal investere 12 milliarder dollar i Kina for å øke deres allerede store produksjonskapasitet der med 65 prosent innen 2020. I fjor produserte de i overkant av 3,2 millioner biler der.
Hondas to konsepter var konstruert spesielt for å bygges og selges i Kina og Hyundais lille konsept-SUV, som skal ende opp i ix25, skal også bli en ren kinesisk modell. Kia på sin side, viste en kinesisk sedan, K4 het den – like enkel navning som modellene fra Qoros.
På hjemmebane
Geelys Emgrand Cross konsept, en ganske fremtidsrettet plug-in hybrid, har av en eller annen grunn ikke noe med Volvos konstruksjoner å gjøre.
Volvo, som har klart å øke Kina-salget sitt med 25 prosent i første kvartal i år (mens eierselskapet Geely måtte se en 37 prosent nedgang), viste ikke noe nytt. Det er fremdeles ganske uklart hvordan de skal klare å øke salget sitt til 200.000 biler per år innen 2020. Opp fra 61.000 i fjor.
Til å være den eneste kinesisk-eide europeeren har den et merkelig svakt nærvær på «hjemmemarkedet». Færre enn 200 forhandlere for eksempel, der BMW og Audi snakker om 500.
De franske fabrikkene solgte færre enn 600.000 biler i Kina i fjor. Men nye konsepter, først og fremst fra Peugeot og Citroën, fortalte at her satses det.
Exalt fra Peugeot for eksempel, 340-hesters plug-in hybrid. Eller C-XR fra Citroën.
Renault nøyde seg derimot med å fortelle at neste år åpner deres nye fabrikk i Wuhan, der det skal bygges 150.000 Koleos per år. Med denne fabrikken har franskmennene en samlet kapasitet på en million biler der i løpet av neste år.
Dette er bare noen av nyhetene, og for kineserne var også Tesla S en nyhet.
Miljøbiler
Elektriske biler sto (igjen) i sentrum for Beijing-oppmerksomheten på tross av at det ikke ble solgt flere enn 4.100 elbiler på verdens største bilmarked i første kvartal i år. (I Norge var tallet 5.300 for samme periode!)
Teslaen kommer sterkt forsinket til Kina og Elon Musk kom med en fantastisk unnskyldning overfor de forventningsfulle kundene: «Vi ville gjerne bli ferdige med puberteten før vi begynte å date».
Det er et par handelspolitiske elementer som er verdt å ta med seg fra årets Beijing-party.
I fjor hadde kinesiske produsenter (som virkelig pøste på med nye modeller derav minst to rene kopier av Fords nye F 100!) 27,5 prosent av markedet. De tyske hadde 24,3.
Da Beijing-utstillingen startet hadde tyske merker 27,1 prosent av markedet så langt i år (første kvartal) mens kinesiske merker hadde ramlet ned til 23,7.
Strammer til
Det får alarmklokkene til å ringe hos kinesiske myndigheter. Det er tross alt de som regulerer tillatelsen for nye joint ventures.
Typisk: SAIC (Kinas største bilprodusent) solgte 230.000 egne merker i fjor mens de solgte 4,7 millioner av modellene de bygde sammen med GM og VW.
Nå snakkes det blant annet om at de utenlandske merkene må hjelpe sine kinesiske samarbeidspartnere til å eksportere minst 20 prosent av egen produksjon.
Og Dong Yang, sjef for den kinesiske bilprodusent-foreningen, krever nå at utenlandske partnere i meget større grad bygger opp egne forsknings- og utviklingsavdelinger i Kina. Slik det er nå, sier han, tjener utlendingene altfor mye på å selge egentlig ganske banal teknologi til sine kinesiske partnere.
Han fremhevde SAIC, som har betydelig øking av Chevrolet-eksport, som et godt eksempel. Og den nye motorfabrikken som BAIC har bygget i samarbeid med Daimler som også eksporterer viktige komponenter tilbake til Tyskland.