Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration
Infiniti Q80 Inspiration

Doldis i sentrum i Paris

Infiniti er et underlig fenomen. Totalt ukjent hos oss, og samtidig et merke som later til å gjøre så mye riktig. Kanskje det er veldig riktig å holde seg unna Norge også?

Publisert

Jeg sier jo ikke at det er nødvendig å ha Infiniti på det Norske markedet. Vi TRENGER ikke enda et rullende overklassefenomen.

Som ikke en gang er elektrisk, bare hybrid uten skattesnyter-tilfredsstillelsen.

Men se på disse bildene av Q80, en konseptbil som debuterer på bilutstillingen i Paris nå. Jeg sier ikke at S-Klassen eller A8 eller 7-Serien trenger alternativer, jeg sier bare at dette er litt bedre å se på.

Kanskje varer den ikke så lenge, kanskje er ikke formen klassisk nok til å kunne tåle noen år, kanskje er den for kontroversiell for denne lille forbrukergruppen som befinner seg ganske så isolert høyt der oppe på sosiorasteret.

Europeisk
Men i stedet for å spekulere kan vi bare slå fast at Infinitis designsjef, Alfonso Albeisa, begynner å få tak på merkets globale designspråk nå, og at han har klart å formidle det til de designkontorene han har spredt, og skal spre, utover i verden – fullstendig adskilt fra det moderselskapet Nissan måtte finne på.

Q80 er en europeisk bil, selv om den har vært for lenge i formen til å ha kunne komme fra det nye, Infiniti-dedikerte London-studioet under ledelse av myndige Simon Cox.

Han har tidligere gjort seg kjent for de skarpeste kantene, hjørnene og linjene i Cadillacs mangeårige konsept-historie, så jeg trodde mannen var slik. Stramme stålinnfatninger på brillene og stram crewcut hjalp ikke akkurat til for å endre på den oppfatningen.

Og så slår han til med noe av det mykeste vi har sett siden Figoni og Falaschi stilte ut i Grand Palais i 30-årene.

Gjennomført
Den er stappfull av mye, nydelige detaljer og små lekre designtricks som man må bruke lupe for å se, men som er med på å skape et overordnet inntrykk av lun harmoni.

Bare se på fronlyktene, formet som fuglevinger. Eller på det dråpeformede taket som glir helt sammen med frontruten og ender i en ganske maritim hekk.

Nå kunne jeg greid meg uten den enorme grillen, men det er nok egentlig Lexus sin skyld. Infiniti vil jo gjerne måle seg med den andre overklasse-japaneren, og dermed blir det en liten kamp om hvem som kan gape høyest. Heldigvis sklir ikke Infiniti ut i parodien slik Lexus har gjort i det siste.

Infiniti sier selv at dette er slik de kunne tenke seg å bygge en stor luksus-sedan for fremtiden.

4WD hybrid
Derfor antyder de ikke bare form men også innhold: 3-liters twin-turbo V6 pluss elhybrid med til sammen 550 hester og 0,55 liter/mil. Det vil si 129 g/km. Og dette er en virkelig motorpakke som er rett rundt hjørnet. All wheel drive on demand, som det heter.

Og målene er også med på å gjøre bilen merkbar i landskapet: litt over fem meter bakover, litt over 2 meter bortover og 134 cm oppover.

Stappfull av alle elektroniske hjelpemidler, selvfølgelig, av den typen der neste nummer er autonom kjøring (selv om det da egentlig er litt rart at man lager et så førersentrert interiør-miljø).

Selv er jeg mest imponert av dørene. Det skal gjøre inntrykk når man åpner eller lukker dører, enten det er på et slått, en låve eller en bil. Her kaller de det for Portal-type dører og man ser jo tydelig portalen når både fordør og bakdør er slått opp og ikke en eneste stolpe nekter deg adgang.

En av de lekreste så langt.

Powered by Labrador CMS