-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi Q3
Vi mennesker er jo forfengelige langt ned i lommebokas dypeste mørke. Derfor liker vi Mercedes-Benz GLA og bryr oss null om den ikke har snev av SUV over seg så lenge bilen på en tilforlatelig måte polerer selvbildet. Men gir GLA mer bil for pengene enn SUV-er i klassen? En sammenlikning med litt tilårskomne Audi Q3, gir svaret.
- Innledning
Q3 bygges på VW-konsernets gamle A3/Golf/Tiguan/Yeti-plattformen og bærer preg av å ha levd siden sommeren 2011. Men med høy grad av opplevd kvalitet bærer bilen alderen godt, og til å være høybygg og rage 1,60 meter over asfalten, holder kjøreegenskapene fortsatt akseptabelt nivå.
Det beste med Q3 er likevel å kunne sette seg rett inn i bilen, for dem som liker det. Sittehøyde over bakkenivå målt til 56 cm er såpass høyt at det frigir sikt over mye av trafikken.
Kupeen oppleves luftig og 17 cm bakkeklaring holder i det minste på en dårlig hyttevei uten å skade bilen.
Billig og dyr
Basisprisen på Q3 er nær 45.000 kroner lavere enn for GLA, men forklares i hovedsak med 30 hk mindre motor enn GLA. Quattro koster 40.000 kroner og dobbeltclutchkassen 30.000 kroner. I sum 451.300 kroner. Så kommer 119.000 kroner i ekstrautstyr.
Mindre effekt kjennes både i akselerasjonsfasen (0-100 km/t målt til 11,5 sekunder) og ved generelt engasjert kjøring. 2,0 liter/140 hk i kombinasjon med 320 Nm i drakraft er ikke mer enn denne bilen må ha.
Ser ikke fotgjengerne
Likevel er utprisen i overkant av prisen på GLA uten at bilen på noen måte oppleves som overlesset med utstyr. Mangel på førerstøttesystemer viser i all tydelighet at Q3 faktisk er tre år gammel. Vi savnet eksempelvis skiltgjenkjenning samt utsiling av de myke trafikantene for derigjennom å automatbremse om ikke føreren gjør det.
Under testen forbrukte vi 0,66 liter diesel per mil som er 13,8 prosent over oppgitt forbruk og ga et effektivt CO2-utslipp på 175,8 gram/km, 24 gram/km over GLA og altfor høyt inn mot de nye EU-kravene om et gjennomsnitt på 95 gram/km fra 2021. Samtidig er Q3 en lett bil å like, lettkjørt, lettpakket og lettparkert som den er.
LES VIDERE:
- Innledning
- Mercedes-Benz GLA
- Audi Q3
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz GLA
- Testvurdering og poeng Audi Q3