-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Premium i svart og hvitt
Ukens testbiler er de beste som kan kjøpes for penger i denne klassen, og vår oppfatning om dem er slett ikke så svart og hvitt som fotografiet gir inntrykk av.
Først publisert i Bil 7-2014.
Mercedes har fått metervis med skryt for sin nye C-klasse, ikke minst for å ha tatt opplevd kvalitet og kjøredynamikk på dypeste alvor, og gjennom det gi bilen tyngre appell blant yngre kjøpere.
Bak ligger naturligvis kampen om å være størst på premiumbiler både i USA og hele verden. Til nå har BMWs 3-serie ledet denne innbitte konkurransen. Bilen var i tillegg den niende mest kjøpte i EU i fjor og eneste premiumbil på ti-på-topp-listen.
Å sammenligne
Med dette som bakteppe lot vi dieseldyret 320 med xDrive møte bensinslurperen C180 til duell. Noen vil nok stusse over sammenlikningen, men BMW selger seg for tiden tungt inn med 4x4 og sju av ti biler levert i år har xDrive. Tre av fire selges med dieselmotor.
Mercedes må i oppstarten ta til takke med sedan og bensinmotor. Men utover i året fylles det på med dieselmotorer, stasjonsvogn og firehjulstrekk også i C-Klassen.
Testen ble på alle måter en vurdering av smak og behag. For kundene blir det gjerne en vurdering av hvilke behov som skal dekkes. Men noen fellesnevnere har de to: Begge bygges rundt føreren, byr på tysk orden på dashbordet og høy brukervennlighet på funksjoner inne i bilen.
Mercedes C-Klasse og BMWs 3-serie er biler du gjerne vil ha, men ikke må ha. De er i tillegg forholdsvis store, men med relativt dårlig plassutnyttelse. Grunnprisen skremmer ingen, men når nødvendig og attraktivt utstyr plusses på, betales det forholdsvis friskt for merkevaren.
Testbilene er gode eksempler på det siste. Prisen på C180 starter på 360.000 kroner, mens testbilen – fortsatt med samme 1,6-liters motor på 156 hk – koster nesten 300.000 kroner mer. Den noe mer spartansk utstyrte 320d la «bare» på seg rundt 210.000 kroner til 595.000 kroner. I tillegg kommer rundt 10.000 i leveringskostnader for begge.
Å kjøre
Selv etter betydelige anstrengelser for å spisse kjøreopplevelsen, og etter å ha bygd det beste chassiset Mercedes-Benz noen gang har bydd på i kompaktklassen, kjører fortsatt 3-serien best. Forskjellen har krympet betydelig, men hakket bedre styrerespons gjør BMW mer leken på veien.
BMWs kombinasjon av 2,0 liter/163 hk dieselmotor og åtte trinns automatgirkasse er blant de beste i verden. Her er bare å pøse på med krefter både til akselerasjon og til å trekke tunge lass.
LES VIDERE:
- Del 2
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C-Klasse
- Testvurdering og poeng BMW 3-serie