To mot en

Porsche Macan

Porsche Macan

Porsche Macan

Porsche Macan

Porsche Macan

Porsche Macan

Porsche Macan

Porsche Macan

To mot en

To mot en

Porsche Macan kjører uforskammet bra, og det kan kanskje virke som feig match å sette den opp mot nylig ansiktsløftede BMW X3. Men bildet er mer nyansert enn det kan se ut som.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 8/9-2014.

For å ta det første først: Ja, det er en Porsche-SUV det er snakk om. Og ja, den har dieselmotor. Elefanten i rommet er herved geleidet mot første (og største) utgangsdør. Men man skal ikke undervurdere Macan.

Porsches siste tilskudd på modellstammen er nemlig ikke noe halvhjertet forsøk. En SUV med 911-gener høres kanskje for godt ut til å være sant, men faktum er at dette er det nærmeste SUV-verden har kommet en faktisk sportsbil.

Porsche har god erfaring med store SUV-er. Det er faktisk tolv år siden Cayenne først kom på markedet. Men uansett hvor god den har vært, er den fortsatt en bil med høyt tyngdepunkt og stort fotavtrykk.

Og da smetter Macan inn som kompromisset mellom stor-SUV-en og sportsbilen. Den ene i familien vil ha praktisk familiebil, den andre en sprek sportsbil – da er det ikke umulig at begge kan enes om Macan.

For så godt kjører den. De som er vant med SUV-er vil få hakeslepp av veigrepet og kjøreegenskapene til Macan. De som er vant med 911 vil nok kanskje få sine SUV-fordommer knust.

Macan skal være to biler i én.

Diesel er diesel
Men la det samtidig være klinkende klart at dette ikke er motoren for sportslig lyst og glede. Visst er det en god dieselmotor. 211-hesteren er en nedtrimmet «Norges-utgave» av 3-literen vi kjenner fra andre Porsche- og Audi-modeller. Seks sylindre gir en myk tomgangsopplevelse, og samtidig et avdempet lydbilde med lite dieselpreg. Fartsressursene er det lite å si på.

Men turtelleren har rødmerking på diesel-sedvanlige 4.500 omdreininger, og med automatgirkassen i manuell modus merkes det fort når turtallet når maksgrensa. Da stopper draget helt opp, og man havner i et slags mellomgirs-vakuum før neste trinn klikker inn.

Da er det greit å vite at girkassa er en fryd i automatmodus. To clutcher og snedig programvare gjør at den er flink til å forutse neste gir – enten man skal ned eller opp. De fleste girkasser i dag girer raskt opp, det er på nedgiring man merker den store forskjellen. Her utmerker Porsche seg positivt.


LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Porsche Macan
- Testvurdering og poeng BMW X3

Powered by Labrador CMS