Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

Ferrari til begjær

Ferrari har i dag sluppet de første bildene av etterfølgeren til 458. Den har en detalj enkelte purister vil ha vondt for å svelge.

Publisert Sist oppdatert

488 GTB er betegnelsen på modellen som skal erstatte 458, og den debuterer på Genève-utstillingen.

Som alle andre bilprodusenter er også Ferrari tvunget til å tenke miljø, og for å oppnå reduserte utslipp samtidig som effekten øker, har de sett seg nødt til å anvende turbo. Ikke alle purister vil sette pris på det, men vi får tro de blir overbevist etter en prøvetur.

Superrask
Og effekt er ingen mangelvare i den nye supersportsbilen. En 3,9-liters V8 yter hele 670 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 760 Newtonmeter. Sammenlignet med den utgående 458 med 4,5-liter er det en økning på hele 100 hester og 220 Nm i momentavdelingen.

Den tar deg til 100 km/t på tre blank, til 200 km/t på 8,3 sekunder og har en potensiell toppfart på 330 km/t. Snittforbruket er oppgitt til 1,14 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 260 gram per kilometer (ned fra 1,33 l/mil og 307 g/km).

Banemester
Ferrari lover baneegenskaper i proffklassen, selv for amatører. Den skal ta seg rundt Ferraris testbane i Fiorano på 1.23, to sekunder kjappere enn 458 og et halvt sekund raskere enn en Speciale.

Vektbalansen mellom for- og bakvogn er 46,5 : 53,5, og Ferrari har prefeksjonert aerodynamikken betraktelig fra 458 slik at den oppnår 50 % høyere marktrykk i høye hastigheter.

Aerodynamisk
Legg merke til den doble frontspoileren, luftinntakene på siden, samt aktiv aerodynamikk i hekken, inkludert en effektiv diffusor. Det du ikke ser uten å løfte opp bilen, er det sofistikerte gulvet som leder luftstrømmene optimalt.

Bilen er spekket med elektroniske hjelpemidler og har aktive dempere. Ferrari lover at disse ikke legger noen demper på kjøregleden, men kan ta deg trygt gjennom en potensielt farlig situasjon.

Cockpiten er fokusert rundt føreren. Bak rattet har du ekstremt sportslige omgivelser, uten at det går på bekostning av komfort.

Foreløpig sier ikke Ferrari noe om pris, men britiske medier antyder at den blir vesentlig dyrere enn 458 som koster rundt to millioner kroner i England. Med norske avgifter snakker vi nok godt over tre.

Powered by Labrador CMS