Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R

Ekstremt leken Honda

Honda har bygget sin hittil mest ekstreme Civic. Vi har kjørt den på landevei og på en av Europas lengste racerbaner – Slovakia Ring.

Publisert Sist oppdatert

Mang en entusiast fikk tårer i øynene da Honda besluttet å stoppe produksjonen av Civic Type R ved utgangen av 2010. Årsak? De klarte ikke å tilpasse den turtallsvillige sugemotoren til Euro 5-kravene.

Dagens Civic-generasjon  debuterte på Frankfurt-utstillingen høsten 2011, men selv om vi har fått små drypp via konseptbiler og spionbilder de siste årene, er det først nå ekstremutgaven, Type R, settes i produksjon.

Hva slags bil er dette?
Honda Civic er en praktisk kombikupe i det meget konkurranseutsatte C-segmentet, bedre kjent som Golf-klassen. På tross av kompakte mål har den et gedigent bagasjerom (95 liter mer enn Golf) og smarte løsninger du ikke finner hos konkurrentene.

Høsten 2013 ble Civic også lansert som stasjonsvogn.

Type R er en meget sportslig utgave av Civic med hele 310 hestekrefter. Den beholder de praktiske egenskapene til en vanlig femdørs Civic, men «donor-bilens» komfort er ofret på sportslighetens alter.

Motor / drivverk?
Forgjengeren hadde en motor som skrek etter høye turtall takket være Hondas avanserte ventilstyring. I nykommeren har Honda for første gang kombinert sin spesielle ventilteknikk med turbo. Resultatet heter, ikke overraskende, VTEC TURBO. Og er eksplosivt!

Turboen sørger for at maks dreiemoment på 400 Newtonmeter er til stede mellom 2500 og 4500 omdreininger, mens du må opp i 6500 omdreininger før du får vekket alle de 310 hestene.

Og selv herfra er det mer å gå på – motorens rødmerke er plassert helt oppe ved 7000 omdreininger. Sjeldent høyt i en bil med turbomotor.

Kreftene overføres til forhjulene via en meget tettsteget sekstrinns girkasse. Ifølge Honda er girspakens vandring (40 mm) den korteste i segmentet. Den fungerer i alle fall utmerket ved banekjøring.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Civic Type R er Hondas svar på Golf GTI (230 hk), Focus ST (250 hk) med flere, men på grunn av de ekstreme ytelsene er det mer relevant å sammenligne den med Golf R (300 hk) og Focus RS (350 hk).

En annen aktuell utfordrer er Subaru WRX.

Mens Ford og Volkswagen har lagd biler med en flott miks av sport og komfort, har Honda, på samme måte som Subaru, ofret komfort og støydemping for å gjøre sin utfordrer enda mer ekstrem.

Hvordan er den å kjøre?
Civic Type R er kanskje den mest sportslige bil med forhjulsdrift jeg noen gang har kjørt. Disse egenskapene kommer spesielt godt til rette på bane der man kan tøye grensene under trygge forhold.

Det hele blir enda mer ekstremt når man trykker inn R+ knappen til venstre på dashbordet.

Da skifter instrumentbelysningen til rødt mens gassresponsen blir kjappere og styringen enda mer direkte. Vi må bevege oss i Porsche-sfæren for å finne en bil med så direkte og presis styring som Type R har.

Demperne blir 30 % stivere og VSA-systemet (Hondas elektroniske stabilitetskontroll) tillater at bilen slipper mer, men sørger likevel for å tre støttende til om du skulle miste kontrollen.

Det avanserte chassiset, avansert aerodynamikk som skaper downforce og en avansert differensialbrems sørger for at understyringen, som normalt kommer tydelig frem når man utfordrer en forhjulsdrevet bil på bane, er nærmest ikke-eksisterende.

Hvem passer den for?
De som drømmer om en sportsbil, men må ta praktiske hensyn, bør sjekke ut Civic Type R. Du må være villig til å ofre komfort sammenlignet med en mildere motorisert Civic. Og du må være villig til å betale prisen – du får 2-3 «vanlige» biler i klassen for tilsvarende beløp. Men huff så kjedelig i forhold.

Konkurrenter?
Avgiftene den kraftige motoren utløser gjør den dyrere enn Golf GTI og Focus ST, men meget prisgunstig sammenlignet Golf R og Focus RS. Subaru WRX koster nesten 300.000 kroner mer enn Civic Type R. Andre eksempler er Peugeot 308 GT og den nylig lanserte 308 GTI.

Dette liker vi:
De ekstremt sportslige sidene gir kjøreegenskaper tett opp mot en rendyrket løpsbil. Type R har lekker design med kule detaljer, samtidig som den har praktiske egenskaper mange vil sette pris på i hverdagen.

Dette liker vi ikke:
Et stivt oppsett gir deg plager som prinsessen på erten – du merker hver minste ujevnhet i asfalten. Brede lavprofildekk (235/35-19) sørger for mye hjulstøy, og motoren er også godt hørbar i motorvei-hastigheter.

FAKTA Honda Civic Type R

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1996 ccm

Effekt:

310 hk v/6500 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/2500-4500 o/min.

Mål LxBxH:

439 x 188 x 147 cm

Akselavstand:

259,4 cm

Egenvekt m/fører:

1457 kg

Bagasjerom:

498-1215 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,7 sek.

Toppfart:

270 km/t

Snittforbruk:

0,73 l/mil

CO2:

170 g/km

Pris fra:

kr 600.000

Civic Type R GT

kr 620.000

Powered by Labrador CMS