Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn
Skoda Superb stasjonsvogn

Stasjonsvognmesteren

Du skal lete godt for å finne en mer praktisk og rommelig familiebil til under 400.000 kroner enn Skoda Superb stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

Fortsatt ser mange på Skoda som VWs fattige fetter. Like fullt blir Skoda også i år stasjonsvognmester i Norge med Octavia som mest kjøpte stasjonsvogn uansett klasse, akkurat som den var det i fjor.

Så hvorfor velge storebror Superb og legger på bilprisen 40-50.000 kroner når Octavia tydeligvis er det beste valget for så mange?

Ikke for annet enn at det å gå opp en bilstørrelse gir mer komfort, langt bedre bakseteplass og større bagasjerom. Som om ikke det er viktig, for mange også helt avgjørende, i valg av familiebil.

Nyinnpakket
Siden Superb i høst kom nyinnpakket har jeg ment at den er blitt et enda bedre alternativ for familier med stort plassbehov.

Derfor våger jeg også påstanden om at ingen av konkurrentene byr på mer bil for under 400.000 kroner enn Superb stasjonsvogn, og ei heller under 500.000 kroner når stor dieselmotor (i dette tilfellet 190 hk), firehjulsdrift og automatgir inkluderes.

For det er med Superb som med de aller fleste andre bilmodeller at jo dypere du graver i lommeboka, jo mer bil blir det ut av det.

Eksempelvis kan 4x4 og automatgir (DSG) kombineres med en rekke motoralternativer i Skoda Superb, men ber du om begge deler i samme bilen begrenses valgene kun til de mest motorsterke variantene. Ikke fordi det teknisk er noe i veien for andre kombinasjoner, men fordi Skoda (les VW-konsernet ikke finner det lønnsomt).

Derfor er det som følger basert på erfaringer med en 190 hk, og naturligvis utstyrt med dobbeltclutch girkasse (DSG) og firehjulsdrift.

Dette er hva Superb-kjøperne har etterspurt i 2015:

  • Stasjonsvogn: 85,4 %
  • Diesel: 90,2 %
  • 4x4: 58,4 %

At stasjonsvognandelen er ned 10,5 prosentpoeng sammenliknet med 2014, skyldes i hovedsak at den nye modellen først kom sent i år.

Dette er motorvalgene:

  • Bensinmotorer: 125/150/180/220/280 hk.
  • Dieselmotorer: 120/150/190 hk.

Teknikk som i Passat
Siden både plattform og teknikk er så godt som identisk i Skoda Superb og VW Passat, oppfører de to bilene seg ganske likt på veien. 190 hk gjør Superb både rask (målt til 8,7 sekunder fra stillestående til 100 km/t med vinterdekk) og råsterk ved forbikjøringer (forbikjøringsakselerasjon fra 50 til 80 km/t tar bare 3,2 sekunder).

Toppmodellene av Superb leveres med aktiv demping som gjør det mulig å regulere fastheten i kjøreoppsettet, og gjennom det påvirke komforten. Innstillingene Eco, komfort, normal, sport og individuell tilbys.

Superb er ikke like tilbakemeldende i styringen som eksempelvis Ford Mondeo, men du vil aldri ha noe problemer med å finne deg til rette bak Superb-rattet.

Tvunget forenkling
For at Superb ikke skal ta helt over for Passat, tvinges Skoda til å gjøre ting litt enklere. Det betyr at det du ser, ikke ser like flott og påkostet ut som i Passat. Spørsmålet er bare om det betyr så mye at stroppen til å lukke bakluka med, ser simpel ut. På testbilen var luka uansett elektrisk drevet.

Derimot får du med en paraply i hver fordør på Superb. Bagasjeromslyset kan tas ut og brukes som lommelykt, og det er fire solide kroker til å henge fra seg handleposene på. Praktiske detaljer har lenge vært Skodas styrke.

Enormt med plass
Men det er i baksetet og bagasjerommet Superb har det største konkurransefortrinnet. Fordi bilen er ni centimeter lengre enn Passat, er også akselavstanden strukket med fem cm.

Dette gir et hav av beinplass i baksetet – hele 77 cm målte vi det til etter Bil/BilNorges målestandard som er bak en 1,75 meter høy sjåfør. Dette er eksempelvis betydelig mer enn i Ford Mondeo, som utvendig har samme lengde som Superb.

Den lange hekken gir rom til 660 liter bagasje med bakseteryggen oppslått, 10 liter mer enn i Passat. Men når bakseteryggen legges ned, laster Superb hele 170 liter mer enn Passat, hvilket betyr at det går nær to kubikkmeter feriebagasje inn i bilen. Lastelengde fra bakluke til forsete målte vi til 201 cm.

Manglene
Det er først og fremst tre ikke helt ubetydelige detaljer jeg savner i Superb.

For det første koster oppvarmet frontrute 2700 kroner ekstra mot 1900 kroner på Passat. Og på Mondeo er det standard. Om du ikke har eid en bil med varmetråder i frontruta, aner du ikke hva du har gått glipp av.

Det neste er varme i rattet som er standard på selv rimeligste Opel.

Til slutt savnet jeg muligheten til å gjøre bagasjeromsgulvet flatt. I min definisjon av stasjonsvogn er gulvet flatt slik at det bare er å stue inn uten å ta hensyn til en grop mot seteryggene. Flatt gulv i Superb må bestilles ekstra.

Skiller konkurrentene
Selv om Skodas nærmeste konkurrenter innen VW-familien er VWs egne modeller, klarer likevel importøren å skille de to på en mesterlig måte.

Der Octavia står fjellstøtt som stasjonsvogn og gjerne med firehjusdrift, selges VW Golf i bøtter og spann som elbil eller som ladbar hybrid, begge som kombi og kun med forhjulsdrift. Altså beskjeden konkurranse.

Det samme vil gjelde for Superb og Passat i 2016. Begge vil ha stasjonsvogn som volummodell, men der Passats fortrinn ligger i å være ladbar hybrid, tilbyr Skoda firehjulsdrift. Igjen går de to litt ulike veier for å fange opp maksimalt av markedet.

Avgiften på den testede bilen går ned med 13.000 kroner fra 2015 til 2016, til 146.621 kroner. Av dette utgjør vektavgiften 87.000 kroner.

Bladet Bil har testet Skoda Superb L&K mot Ford Mondeo Vignale. Hvordan det gikk kan du lese om i Bil 02/2016.

*Vinterdekk

Fakta Skoda Superb stv L&K 190 HK, 4x4, DGS:

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1968 ccm.

Effekt:

140 kW/190 hk v/3500 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/1750 o/min.

Mål LxBxH:

486x186x148 cm

Akselavstand:

284 cm

Egenvekt:

1560 kg

Bakkeklaring:

14,9 cm

Tilhengervekt:

2200 kg

Bagasjerom:

660 -1950 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t (målt)*:

8,7 sek.

Brems: 80-0 km/t (målt)*:

29,20 m

Toppfart:

228 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,51 l/mil

Snittforbruk (målt)*:

0,65 l/mil

CO2:

135 g/km

NOx:

48,9 mg/km

Pris som prøvekjørt:

Kr. 537.300,-

Powered by Labrador CMS