-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt liv i Continental
Etter et 14 år langt fravær gjenoppstår nå Lincoln Continental som det ypperste av luksus og eleganse fra Ford.
– Dette er riktig retning for Lincoln. Bilen ser elegant ut og interiøret med mykt skinn og tredetaljer peker mot klassisk luksus, ikke retro. Men grillen er det dessverre bare å glemme, og de blanke detaljene utvendig er i plast og ikke i metall.
Uttalelsen kommer fra Chris Theodore, Fords pensjonerte produktutviklingssjef for Nord-Amerika, i forbindelse med visningen av bilen på Detroit Auto Show.
Nær døden
For Ford nærmet Lincoln seg spørsmålet om et «være eller ikke være» for merket. Selv med vekst til 101.227 biler i fjor, solgte Cadillac 74.000 flere biler i USA. BMW, Lexus og Mercedes solgte nær tre og en halv gang så mange som Lincoln.
Continental erstatter MKS, solgt i under 95.000 eksemplarer i de åtte årene den var i produksjon.
I fjor vår møtte vi Continental som konsept i New York, og nå står den altså i produksjonsdrakt i Detroit.
Eksakt hvor lang bilen er har Ford så langt ikke sagt noe om, men den er kortere enn MKS (5,22 meter), lavere og med lengre akselavstand.
For president og konge
Å erstatte det intetsigende navnet MKS med Continental, henger naturligvis også sammen med navnets historie. Lincoln sto tross alt for noe av det mest luksuriøse og eksklusive amerikansk bilindustri kunne tilby.
Continental har blant annet gjennom flere tiår (til Cadillac overtok) vært bilen for amerikanske presidenter, og det var nettopp i en åpen Lincoln John F. Kennedy ble skutt i Dallas i Texas i 1963.
Flere av presidentbilene kan beskues rett innenfor døren til Ford-museet i Dearborn, Henry Fords hjemby rett utenfor Detroit.
Da kronprins Harald i august 1969 giftet seg med Sonja Haraldsen, ble de kjørt i en åpen, firedørs Lincoln Continental. 32 år senere brukte kronprins Haakon Magnus og Mette-Marit Tjessem Høiby samme Lincoln som bryllupsbil.
Reetablering tar tid
– Reetablering av Lincoln som et premium bilmerke i verdensklasse skjer ikke over natten, men vil kun være mulig om Ford fortsetter å investere i merkevaren med like overbevisende resultater som Continental. Selv med et SUV-marked i vekst, trenger ethvert luksusmerke en skikkelig luksussedan, sa senioranalytiker Karl Brauer hos Kelley Blue Book til Automotive News.
Naturligvis har Continental alltid vært forbundet med kraftfull V8-motor. Den «norske» kongebilen fra 1966 hadde eksempelvis 7,6 liters motorvolum.
Men selv om Continentals kommende kjøpere sannsynligvis hører hjemme blant de godt voksne, klinger det dårlig med V8. Derfor har Ford eksklusivt for Continental valgt V6 twinturbo-motorisering, 3,0 liters volum og 400 hk.
Overraskende nok er bilen forhjulsdrevet med 4x4 som opsjon. Hybridløsning a la Lexus står foreløpig ikke på Lincoln-programmet.
Komfort viktigst
Selv om dette er en full-size amerikaner, skal motoreffekten være nok for å tilfredsstille Continentals kunder som – ifølge Fords studier – vektlegger komfort og stillhet inne i bilen framfor rå ytelser. Derfor leveres Continental selvfølgelig med aktiv støyreduksjon.
For å gjøre bilen maksimalt komfortabel er forsetene «Perfect Position Seat» som betyr inntil 30 innstillingsmuligheter.
Varme i baksetet er standard og alle setene kan utstyres med kjøling og massasje. På et kontrollpanel på høyre bakdør stiller baksetepassasjeren inn høyre sete foran når behovet for å strekke på beina melder seg.
(I neste nummer av bladet Bil kan du lese om samme funksjon i BMW-flaggskipet 750 Li).
Ser mot Kina
Med Continental sikter Lincoln seg også inn mot Kina hvor de håper å selge mer enn halvparten av produksjonen. Produksjonsbilen med konservativt elegant karosseri ligger nær opp til konseptet på Continental fra New York-utstillingen sist vår.
Blant annet har de knappstyrte døråpnerne på innsiden av kromlisten øverst på dørpanelene fulgt med over fra konseptet. Også inne i bilen er de tradisjonelle døråpnerne erstattet av knapper til å trykke på.
Det siste gir mulighet til optimal plasseringen av 19 høyttalerne i high-end Revel audioanlegget.
Hva koster så herligheten? Prisen er ikke helt klar, men under 50.000 dollar (450.000 kroner) antydes for rimeligste variant.
Inflasjonsjustert er det på nivå med prisen på forrige Continental, 14 år tilbake i tid. Nærmest som konkurrenter står Cadillac største modeller, Lexus LS 600, Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klasse og Genesis G90.