-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det nærmer seg Bolt-produksjon
GM har startet preproduksjon av Bolt i et hypermoderne anlegg. Går det som planlagt er bilen i Norge neste år.
I bilindustrisammenheng har det gått rekordraskt fra vi første gang møtte konseptbilen Bolt EV på Detroit-utstillingen for halvannet år siden, til den nå klargjøres for produksjon.
Bolt EV blir den første masseproduserte elbil med rekkevidde over 200 miles (320 km), kombinert med en prislapp som er oppnåelig for folk flest, rundt 30.000 dollar i USA.
Det tilsvarer en norsk pris på 250 - 300.000 kroner, og da er vi omtrent på nivå med e-Golf og Leaf med stor batteripakke (30 kWh).
Det bør gjøre Opel Ampera-e - den europeiske utgaven - meget konkurransedyktig når bilen etter planen er på plass i løpet av 2017.
Kanskje ikke Tesla Model 3-dealen var så bra som du trodde likevel?
Kompakt og romslig
På tross av et relativt beskjedent fotavtrykk er Bolt meget romslig. Ja, faktisk på nivå med en Tesla S innvendig om vi skal tro GM, og med vesentlig bedre takhøyde.
Drivlinjen, som er utviklet av GM i samarbeid med den koreanske elektrogiganten LG, benytter en 60 kWh batteripakke plassert i gulvet for å levere energi til elmotoren med en maks effekt på 150 kW (204 hk).
Grønn kraft
GMs Orion Assembly Plant i Michigan skal stå for den globale produksjonen av Bolt EV, og her er det investert tungt – ikke minst for å forvolde minst mulig skade på miljøet.
Fabrikken er rangert som den åttende største bruker av grønn kraft generert lokalt i hele USA.
Over halvparten av energien hentes fra metan som genereres fra et lokalt søppelanlegg. I tillegg er det et 350 kilowatt solcelleanlegg på området. Innen 2020 er GMs mål å benytte 125 megawatt fornybar energi, og de er godt i rute til å nå målet.