Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel
Bentley Bentayga Diesel

Historisk fra Bentley

At Bentley lanserer bil med dieselmotor er nok for mange like overraskende som om Ferrari skulle begynne å selge elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal ikke jeg påberope meg å kjenne alle Bentley-modeller gjennom tidene, men når de selv hevder at de for første gang lanserer en bil med dieselmotor, ja, så lyder det sannsynlig.

Da de presenterte sin store SUV Bentayga i fjor høst var det med én drivlinje – den seksliters twin turbo W12-eren som opprinnelig ble utviklet til Phaeton og som var standard i Continental-modellene inntil V8-alternativet ble lansert for fem år siden.

Motoren tilsvarer den vi finner i nye Porsche Panamera og Audi SQ7 – en fireliters trippel turbo V8 som i Bentayga yter 435 hestekrefter og har et dreiemoment på 900 Newtonmeter.

Med trippel turbo, mener Bentley sekvensiell twin scroll turbo som drives av eksosen, kombinert med en elektrisk kompressor som drives av bilens 48V system for å eliminere «turbolag». Det er denne som sørger for maks moment i «kjelleren» ved 1000 omdreininger.

Jeg vil ikke gå god for Bentleys påstand om at dette er verdens raskeste diesel-SUV, men null til hundre på 4,8 og toppfart på 270 km/t er ikke til å kimse av.

Og jeg tror dem når de hevder at dette er den Bentley med lavest utslipp noensinne. Selv om 210 gram per kilometer er høyt, er det meget lavt i betraktning av bilens ytelser. En 85-liters dieseltank gjør at man i teorien kan kjøre 100 mil mellom hver fylling.

Designmessig skiller dieselutgaven seg fra W12-versjonen gjennom en sort nettinggrill med krom innramming og en loddrett stripe i sentrum.

Powered by Labrador CMS